چای داغ کباب داغ سرطان زاست

چای داغ کباب داغ سرطان زاست

عوامل سرطان زا که کمتر توجه می شود

همه ما اصول متعارف پیشگیری از سرطان را می دانیم: سیگار نکشید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، … همچنین پرهیز از مصرف گوشت قرمز، واکسیناسیون علیه HPV و جلوگیری از آلودگی هوا می تواند از عوامل کاهش خطر ابتلا به سرطان باشد.

عواملی هم وجود دارند که می توانند از عوامل سرطان زا محسوب شوند اما کمتر مورد توجه قرار می گیرند.
موسسه ملی سرطان امریکا تخمین می زند که علایم سرطان در 1.7 میلیون نفر در ایالات متحده در سال 2018 تشخیص داده شده و حدود 38 درصد از مردم این کشور در طول عمر خود سرطان را تجربه کرده اند.

چای داغ

یکی از عواملی که می تواند منجر به بروز سرطان شود اما مورد غفلت قرار می گیرد، مصرف چای داغ است.

چای خوردن ممکن است به عنوان یک راه سالم برای مقابله با استرس باشد و نوشیدن چای سبز حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. اما مطمئن شوید که فنجان خود را خنک کنید. طبق مطالعه انجام شده در سال 2018 در چین، نوشیدن چای داغ ممکن است خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد.

این مطالعه حدود 450 هزارنفر را در بر می گرفت و محققان دریافتند افرادی که می گویند معمولا چای را «داغ» می نوشند و همچنین تنباکو می کشند و الکل مصرف می کنند، پنج برابر بیشتر نسبت به افرادی که هیچکدام از این سه مورد را استفاده نمی کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان مری قرار می گیرند. محققان دریافته اند که حرارت شدید چای به اندازه دود سیگار و الکل می تواند به مری آسیب برساند و آن را تخریب کند.

الکل

براساس نتایج پژوهش سال 2018 از گروه پزشکان سرطان امریکا، محققان تخمین زده اند که 5 درصد موارد سالانه سرطان های جدید در سراسر جهان و 6 درصد مرگ و میرهای سرطان سالانه به طور مستقیم به دلیل نوشیدن الکل است. الکل با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، مری و کبدی و همچنین سرطان دهان و گلو ارتباط دارد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف الکل حتی در مقادیر متوسط یا کم ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان شود.

آزمایشات انجام شده در سال 2018 در موش ها نشان داد که تجزیه الکل در بدن ممکن است ماده شیمیایی را که DNA سلول های بنیادی خون را آلوده می کند آزاد کند که منجر به بروز سرطان می شود.

دود گوشت کبابی

یک تحقیق در سال 2018 نشان می دهد کسانی که در معرض دود کباب قرار می گیرند، مقدار زیادی از مواد شیمیایی به نام هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs) را از طریق پوست خود جذب می کنند. این مواد شیمیایی از طریق سوختن چوب و زغال چوب آزاد می شوند و سرطان زا یا از عوامل ایجاد کننده سرطان محسوب می شوند.

محققان اظهار داشتند که سطح PAH هایی که مردم از طریق پوست جذب می کنند، کمتر از سطحی است که از خوردن گوشت کبابی می گیرند. اما جذب PAH ها از طریق پوست بیشتر از میزان دریافت شده از طریق تنفس دود است.

محققان توصیه می کنند که بهتر است هنگام کباب کردن گوشت از لباس هایی که پوست را کامل می پوشانند استفاده کنید.

خبرنگار: مریم گرابیان

اسکرول به بالا
Scroll to Top