دردهای استخوانی در 10 تا 20 سالگی را جدی بگیرید

دردهای استخوانی در 10 تا 20 سالگی را جدی بگیرید

عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران مطرح کرد؛

دردهای استخوانی در 10 تا 20 سالگی را جدی بگیرید.

فوق تخصص جراحی تومورهای ارتوپدی به لزوم تشخیص بموقع تومورهای بدخیم استخوانی تاکید کرد و گفت: در صورتیکه تومورهای سرطانی استخوانی زود تشخیص داده شود تا 80 درصد این بیماران قابل درمان هستند.

دکتر سام حاج علیلو سامی اظهار داشت: تشخیص زودرس و مراجعه بموقع به مراکز درمانی مجهز، مهمترین اقدام درمانی برای این بیماری است.

وی شایع ترین علامت تومورهای بدخیم استخوان را درد به خصوص در اطراف مفاصل زانو اعلام کرد و افزود: مردم باید به دردهای استخوانی در سنین 10 تا 20 سالگی توجه جدی داشته باشند.

عضو انجمن جراحان ارتوپدی ایران با اشاره به اینکه تومورهای بدخیم استخوان در سنین 10 تا 20 سالگی بیشتر مشاهده می شوند، گفت: این بیماری در این سنین نسبت به سایر دوره های زندگی افراد، بروز بیشتری دارد.

حاج علیلو سامی، عوامل محیطی، یک سری از گازهای شیمیایی و محلول شیمیایی و نیز اشعه های یونیزان را از عوامل تحریک کننده استخوان اعلام کرد.

رییس بخش تومورهای ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: این بیماری در اثر جهش های ژنتیکی در سلول های استخوان ساز به وجود می آید.

وی با اشاره به اینکه استخوان هم مانند هر بافت دیگری در بدن دچار تومور می شود، گفت: حدود 60 از بیماران در طی دوره درمان دچار مشکلات درمانی مانند عود بیماری یا سرایت آن به سایر ارگان های بدن به خصوص ریه ها می شوند.

حاج علیلو سامی با اشاره به اینکه از تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور آمار دقیقی گزارش نشده است، گفت: پیش بینی می شود سالانه حدود 800 مورد جدید ابتلا به تومورهای بدخیم اولیه استخوان در کشور شناسایی می شوند.

فوق تخصص جراحی تومورهای ارتوپدی اظهار داشت: ابتلا به این بیماری در بین زنان و مردان ایرانی تقریبا برابر بوده و شیوع آن در استان خاصی گزارش نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کلیه امکانات لازم برای درمان تومورهای بدخیم ارتوپدی در داخل کشور فراهم شده و نیازی به اعزام این بیماران به خارج از کشور نیست.

خبرنگار: مریم گرابیان

اسکرول به بالا
Scroll to Top