علائمی که شاید ندانید نشانه ابتلا به سرطان است

علائمی که شاید ندانید نشانه ابتلا به سرطان است

علائم و نشانه های ابتلا به سرطان:

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، سرطان را می توان یکی از علل اصلی مرگ زودرس دانست. هر چند این بیماری در اکثر موارد دارای علائم خاص است، اما گاهی اوقات بدون هیچ علامت هشدار دهنده ای گسترش می یابد. آشنایی و تشخیص زودهنگام علائم مربوط به انواع سرطان، شانس درمان بیماری را بالا می برد.

تغییرات وزن:

حمله سلول های سرطانی، ممکن است باعث از دست دادن وزن شما به طور غیرمنتظره شود. در واقع کاهش وزن غیر منتظره می تواند اولین نشانه ابتلا به سرطان باشد. البته کاهش وزن بدون علت می تواند به بیماری های دیگری مانند پرکاری تیروئید نیز مربوط باشد. اما در سرطان های مری، ریه، لوزالمعده و معده نیز علامت شایعی است.

تب یا خونریزی:

تب واکنش بدن به عفونت یا بیماری است. تب در افراد مبتلا به سرطان، نشان دهنده گسترش سرطان به یک منطقه جدید است. با اینکه تب به ندرت از نشانه های اولیه سرطان است، اما می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان خون، لوسمی یا لنفوم باشد. برخی از سرطان ها نیز ممکن است با خونریزی غیرعادی شروع شود. به عنوان مثال سرطان کولون یا رکتال با خون در مدفوع همراه است و خون در ادرار نشانه ای از سرطان پروستات و مثانه است.

درد و خستگی:

خستگی بی دلیل، از دیگر علائم شایع سرطان و یکی از علائم بارز ابتلا به لوسمی است. در برخی موارد و در صورت متاستاز، سرطان باعث درد می شود. سرطان های روده بزرگ، پروستات، تخمدان و مقعد با درد کمر همراه هستند.

سرفه مداوم:

سرفه می تواند ناشی از سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا حتی رطوبت کم باشد. اما در صورتی که با درمان های مختلف همچنان باقی بماند، ممکن است نشان دهنده بروز سرطان ریه باشد. سرفه های مکرر که منجر به گرفتگی صدا می شوند و همچنین سرفه های خونی را باید جدی گرفت. سرفه مداوم همچنین می تواند گاهی نشانه ای از سرطان تیروئید باشد.

تغییرات پوستی:

این تغییرات اغلب به سرطان پوست مربوط هستند. لکه های سفید در دهان می توانند نشانه ابتلا به سرطان دهان باشند. توده یا برآمدگی زیر پوست ممکن است نشان دهنده تومورها مانند سرطان سینه باشد. تغییرات پوستی دیگر مانند لکه های تیره، افزایش رویش مو و یرقان را باید جدی گرفت.

سرطان بدون علائم هشدار دهنده:

برخی از انواع سرطان هیچ علامتی ندارند تا زمانی که در مرحله پیشرفته قرار گیرند؛ مانند سرطان پانکراس. سابقه خانوادگی در این نوع سرطان ها باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از موارد ابتلا به سرطان ریه نیز ممکن است بدون علامت سرفه پیشرفت کند.

خبرنگار: مریم گرابیان

اسکرول به بالا
Scroll to Top