ضدآفتاب بزنید تا سرطان پوست نگیرید

ضدآفتاب بزنید تا سرطان پوست نگیرید

سرطان پوست

سرطان پوست دارای علائم ظاهری است که در صورت شناسایی آنها توسط پزشک یا حتی خود بیمار و تشخیص بموقع، در اکثر موارد قابل درمان است.
گاهی سرطان های دیگر با سرطان پوست اشتباه گرفته می شوند؛ مهم است که بیمار این دو را از یکدیگر تفکیک کند.
سرطان پوست از سلول های پوستی آغاز می شود؛ برخی از انواع دیگر سرطان هم هستند که در سایر نقاط بدن شروع می شوند و می توانند به پوست برسند، اما نباید آنها را با سرطان پوست اشتباه گرفت.

انواع سرطان پوست

سه نوع اصلی سرطان پوست وجود دارد:
۱٫ کارسینوم سلول بازال
۲٫ کارسینوم سلول سنگفرشی
۳٫ ملانوما

سرطان های سلولی بازال و سنگفرشی:

سرطان های سلولی بازال و سنگفرشی، شایع ترین سرطان های پوست هستند. هر دو به طور عمده در قسمت هایی از بدن که در معرض آفتاب قرار می گیرند، مانند سر و گردن بروز می کنند. این سرطان ها به شدت با قرار گرفتن در معرض آفتاب یک فرد ارتباط دارند. بنابراین بسیار مهم است به زمانی که در زیر آفتاب سپری می کنید، توجه داشته باشید. حتما از کلاه، لباس های مناسب و ضدآفتاب استفاده کنید. نه تنها در تابستان بلکه در فصل های دیگر نیز استفاده از ضدآفتاب توصیه می شود.

سرطان های سلولی بازال و سنگفرشی، بسیار کمتر از ملانوماها به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد وحیات فرد را تهدید می کند. با این حال، مهم است که آنها را بلافاصله پیدا و درمان کنید.

این علائم اگر مورد غفلت واقع شوند، می توانند بزرگتر شده و به بافت ها و اندام های مجاور نفوذ کنند، باعث ایجاد زخم، تغییر شکل عضو یا حتی از دست دادن عملکرد برخی اعضای بدن شوند.

برخی از این سرطان ها (به خصوص سرطان های سلول سنگفرشی) اگر درمان نشوند، می توانند گسترش پیدا کنند و گاهی اوقات حتی ممکن است کشنده باشند.

ملانوما:

ملانوماها سرطان هایی هستند که از ملانوسیت ها ایجاد می شوند. ملانوسیت ها سلول های ایجادکننده رنگدانه قهوه ای هستند که رنگ پوست را مشخص می کنند.

ملانوسیت ها همچنین می توانند عارضه ای خوشخیم (غیر سرطانی) به نام مول ایجاد کنند که آن را به نام خال گوشتی می شناسیم.
ملانوما می تواند در هر جایی از بدن رخ دهد، اما احتمال ایجاد آن در مناطق خاصی از بدن بیشتر است. در مردان، تنه (قفسه سینه و پشت) و در زنان، پاها شایع ترین قسمت بدن برای این سرطان است. گردن و صورت، دیگر قسمت های بدن برای شروع ملانوما هستند.

ملانوما مانند سرطان های سلولی بازال و سنگفرشی رایج نیستند، اما می توانند بسیار جدی تر باشند. همچنین مانند سرطان های سلولی بازال و سنگفرشی، تقریبا همیشه در مراحل اولیه قابل درمان هستند. اما اگر نادیده گرفته شوند، احتمال گسترش ملانوما به سایر قسمت های بدن بیشتر است، جایی که درمان می تواند بسیار سخت باشد.

سایر سرطان های پوست:

بسیاری از انواع دیگر سرطان پوست نیز وجود دارد، اما بسیار کمتر معمول هستند، مانند لنفوم پوستی، تومورهایی که از فولیکول های مو یا عرق و غدد چربی شروع می شوند و انواع مختلف سارکوم (چنگار گوشتی).
این گونه ها رویهم رفته کمتر از یک درصد از سرطان های پوست را تشکیل می دهند.
مهم است که پزشکان بتوانند انواع مختلف سرطان پوست را از یکدیگر متمایز کرده و به بیمار خود معرفی کنند. این مسئله می تواند به شما کمک کند که آنها را در حد امکان در اولین مراحل پیدایش پیدا کنید، زمانی که درمان آنها آسان تر و امکان پذیرتر است.

خبرنگار: مریم گرابیان

اسکرول به بالا
Scroll to Top