یوگا و سرطان

یوگا و غلبه بر سرطان

انواع مختلفی از یوگا وجود دارد. هدف همه آن‌ها این است که با استفاده از تمرینات تنفسی، وضعیت‌های مختلف بدن و تکنیک‌های آرامش بخش به شما کمک کنند تا آرام شوید.

خلاصه:

یوگا با تنفس کار می‌کند (پرانایاما).

قدرت و انعطاف‌پذیری را از طریق مجموعه‌ای از وضعیت‌ها برای بدن (آسانا) بهبود می‌بخشد.

یوگا از مدیتیشن برای کمک به آرامش عمیق استفاده می‌کند.

یوگا چیست؟

یوگا یک ورزش باستانی برای ذهن و بدن است. هدف آن بهبود قدرت، انعطاف‌پذیری و تنفس از طریق مجموعه‌ای از وضعیت‌ها و حرکات است. این ورزش با فلسفه کل بدن سروکار دارد که بیش از 5000 سال پیش در هند شروع شده است. هدف یوگا ایجاد هماهنگی بین ذهن، بدن و روح شما است تا به شما کمک کند احساس آرامش کنید.

حدود 80 حالت اصلی در ورزش یوگا وجود دارد که می‌توانید در حالت ایستاده، زانو زده، نشسته یا دراز کشیده انجام دهید. همچنین چندین سبک مختلف یوگا وجود دارد که عبارتند از: هاتا، آیینگار و یوگای آشتانگا.

برخی از اشکال و فرم‌های یوگا کاملاً سخت هستند، درحالی‌که برخی دیگر ملایم‌تر هستند و بیشتر روی مراقبه و کار تنفس تمرکز می‌کنند.

مربیان یوگا اثرات ذیل را برای ورزش یوگا اعلام می‌کنند:

  • تحریک سیستم عصبی
  • انعطاف پذیری بیشتر عضلات و مفاصل
  • آرامش بیبشتر ذهن و بدن

چرا افراد مبتلا به سرطان از یوگا استفاده می‌کنند؟

همانند بسیاری از انواع درمان‌های مکمل، یکی از دلایل اصلی استفاده افراد مبتلا به سرطان از یوگا این است که باعث ایجاد احساس خوب در آن‌ها می‌شود. مربیان یوگا آن را به‌عنوان راهی طبیعی برای کمک به آرامش و مقابله با استرس، اضطراب و افسردگی معرفی می‌کنند.

به‌طورکلی،  این ورزش می‌تواند به بهبود خلق‌وخوی و ارتقای سلامت افراد کمک کند. برخی از افراد مبتلا به سرطان می‌گویند این ورزش به آرامش ذهن آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند بهتر با بیماری خود کنار بیایند. برخی دیگر عنوان می‌کنند که به کاهش علائم و عوارض جانبی مانند درد، خستگی، مشکلات خواب و افسردگی کمک می‌کند. همچنین یوگا در مواردی می‌تواند به شما کمک کند تا بعد از جراحی سرطان سریعتر و راحت‌تر حرکت کنید.

ورزش یوگا شامل چه مواردی می‌شود؟

یک جلسه ورزش یوگا معمولاً بین 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد. می‌توانید در کلاس‌های گروهی شرکت کنید یا به مربی خصوصی مراجعه کنید.

آنچه شامل ورزش یوگا می‌شود به سبک یوگایی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. اما به‌طورکلی یک سری حرکات بدنی و تمرینات تنفسی انجام می‌دهید که با کمی استراحت به پایان می‌رسد. برای انجام ورزش یوگا بهتر است لباس‌هایی بپوشید که به راحتی بتوانید حرکت کنید و در آن‌ها حرکات کششی را به آسانی انجام دهید.

در ورزش یوگا معمولاً به یک تشک ضد لغزش نیاز دارید. مربی شما ممکن است این‌ها را فراهم کند یا می‌توانید خودتان بیاورید.

تنها پس‌ازاینکه روش ایمن و مناسب برای انجام این وضعیت‌ها را آموختید، باید به‌تنهایی در خانه یوگا تمرین کنید. اگر آن‌ها را به‌درستی انجام ندهید، ممکن است به خود آسیب برسانید.

عوارض جانبی و اقدامات احتیاطی

یوگا به‌طورکلی ورزش بسیار ایمنی است به شرطی که آن را به درستی و تحت آموزش یک مربی واجد شرایط انجام دهید.

مربیان واجد شرایط ورزش یوگا معمولاً اقدامات ایمنی زیر را توصیه می‌کنند:

  1. حداقل 2 ساعت بعد از غذا خوردن قبل از انجام یوگا صبر کنید.
  2. تا زمانی که یوگا را با یک مربی واجد شرایط تمرین نکرده‌اید، در خانه به تنهایی انجام ندهید.
  3. قبل از شروع تمرینات یوگا هر گونه مشکل پزشکی از جمله مشکلات کمر و مفاصل را به مربی خود اطلاع دهید.
  4. اگر هر وضعیتی برای شما دردناک است، توقف کنید و به مربی خود اطلاع دهید.
  5. هرگز وضعیت‌های دشوار مانند ایستادن سر و شانه را امتحان نکنید، بدون اینکه ابتدا یک مربی واجد شرایط نحوه انجام این کار را به شما نشان دهد.
  6. خانم‌هایی که باردار هستند یا پریود می‌شوند، نباید وضعیت‌های خاصی را تمرین کنند. مربی به شما می گوید که کدام تمرینات نباید انجام شوند.
  7. بعد از هر جلسه مقدار زیادی آب بنوشید.

تحقیقات در مورد کاربرد ورزش یوگا در پروسه درمان سرطان

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند یوگا می تواند هر نوع سرطانی را درمان یا از آن پیشگیری کند. اما برخی مطالعات نشان می دهد که ممکن است به افراد مبتلا به سرطان کمک کند تا با علائم و عوارض جانبی مقابله کنند.

در سال 2017 کاکرین در یک پژوهش به این موضوع پرداخت که آیا یوگا می تواند کیفیت زندگی را در افراد مبتلا به سرطان سینه بهبود بخشد یا خیر. این پروژه 24 مورد مطالعاتی را در برداشت. اکثر مطالعات  در مقیاس کوچکی انجام شدند، بنابراین نتایج باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند. آنها دریافتند که یوگا گاهی اوقات می تواند به رفع خواب، خستگی، اضطراب و افسردگی کمک کند.

در مارس 2010 مروری بر مطالعات یوگا برای بیماران مبتلا به سرطان منتشر شدکه شامل 10 آزمایش می‌شد.

نتایج نشان داد که یوگا می تواند به کاهش اضطراب، افسردگی، خستگی (کلافه و بی حوصله بودن) و استرس برخی از بیماران کمک کند و کیفیت خواب، خلق و خو و سلامت معنوی را برای برخی افراد بهبود ببخشد.

پژوهشگران این مطالعات عنوان کردند که ورزش یوگا ممکن است اثرات مثبتی بر سلامت روان نیز داشته باشد. اما نتایج بررسی باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد زیرا در برخی از مطالعات انجام شده نقاط ضعف و تفاوتهایی وجود داشت.

همچنین یک مطالعه انجام شده در مقیاس کوچک بر روی مردان مبتلا به سرطان پروستات نشان داد که کیفیت زندگی و سلامت عمومی آنها با تمرین منظم یوگا بهبود یافته است.

یافتن  و دسترسی به مربی یوگا

با یک سازمان مربوط به ورزش یوگا تماس بگیرید و لیستی از مراکز و مربیان یوگا در منطقه خود را  از آنها بخواهید.

شاید نیاز داشته باشید که این سوالات را از آنها بپرسید:

  • چند سال آموزش گذرانده اید؟
  • چه مدت است که تمرین می کنید؟
  • آیا آموزش یا تجربه ای در آموزش افراد مبتلا به سرطان دارید؟
  • آیا بیمه پرداخت غرامت دارید؟ (در صورت سهل انگاری)

کلام پیشگیرانه آخر

قبل از شروع هر تمرین یوگا مطمئن شوید که وضعیت خود را به اطلاع مربی یوگا رسانده اید. آنها می توانند تمرینات را مطابق با نیازهای جسمی و روانی شما تطبیق دهند. برای به حداقل رساندن خطر آسیب در ابتدا باید تمرنات و حرکات را با ملایمت شروع کرد.

اسکرول به بالا
Scroll to Top