کاهش ابتلا به سرطان با تمرین های تمرکز

کاهش خطر ابتلا به سرطان با تمرین های تمرکز فکر

بیو گرافی ارین ایسترلی

ارین اریسترلی  مربی و درمانگر اسپا آیورودا، معلم یوگای ثبت شده ۵۰۰ مربی یوگا و همچنین مربی سلامت ایده آل در مرکز سلامتی چوبرا می باشد. او علاقه من به یاری رساندن به افرادی است که سبک زندگی خود را از طریق آیووردا، یوگا و تمرکز فکر تغییر می دهند.

به عنوان مادر پنج فرزند، او اذعان می دارد که تعلیم وتربیت واقعی به محض پذیرفتن مسئولیتش به عنوان مادر آغاز گشته است. در اثنای برگزاری کلاس های یوگا و وظایف فرزند پروری، او در حال تکمیل نمودن اولین کتاب خود تحت عنوان “حکمت و دانش یوگا: هفت قدم جهت تندرستی، شادی و تکمیل معنویت” است.

تقریبا تمامی افراد به نوعی بیماری سرطان را تجربه کرده اند. اعم از اینکه خود مبتلا به سرطان شده اند یا افرادی را بشناسند که از ابتلا به این بیماری رنج می برند .آنچه قطع میتوان اظهار داشت اینست که سرطان به یک بیماری رایج در جهان تبدیل شده است.

بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی (WHO) یکی از علل اصلی عامل مرگ در جهان در حال حاضر سرطان است. هرچند به نظر می رسد با اتخاذ روش های گوناگون و برنامه های متنوع خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد؛ ولی در این بین یکی از در دسترس­ترین، کم خطرترین و سودمندترین روش ها، تمرین تمرکز فکر است.

در ادامه موضوع مراقبه منظم و تاثیر آن بر کاهش خطر سرطان ارائه می شود.


۱- تمرین تمرکز فکر سبب خنثی سازی تاثیرات استرس می شود.

امروزه ثابت شده است که  استرس مزمن خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان را افزایش می دهد. استرس مزمن از ایجاد سلول های تی (T) که مسئول جنگیدن با عفونت ها می باشند، جلوگیری می کند. همچنین از واکنش سریع سیستم ایمنی بدن در مواجهه با عوامل خارجی جلوگیری می نماید. خوشبختانه تمرین تمرکز فکر به دلیل ایجاد ارامش در وجود انسان سبب خنثی سازی استرس می شود.

در طول تمرین تمرکز فکر، ریتم قلب، فشارخون و تنش ماهیچه ها و همچنین ترشح هورمون های استرس زا همچون کورتیزول و آدرنالین کاهش می یابد. تحقیقات نشان داده است که سبک زندگی پر استرس تاثیر مستقیمی بر ابتلا به سرطان دارد، در نتیجه یافتن روشی بی خطر که سبب تعدیل استرس و کاهش تاثیرات آن بر روی فرد بدون ایجاد تغییر در محیط پیرامون او گردد، کلیدی طلایی برای آن دسته از افرادی است که به دنبال یافتن روش های طبیعی جهت جلوگیری از سرطان می باشد.


۲- تمرین تمرکز فکری سبب طولانی تر شدن رشته های تلومر می شود.

کرموزوم ها حاوی تمامی اطلاعاتی هستند که یک سلول جهت رشد، جهت بقا و پیشرفت به آن نیازمند است، به کلاهک­ های انتهایی کرموزم ها، تلومر گفته می شود نقش تلومرها جلوگیری از فرسوده شدن کروموزوم ها است. این نقش مشابه کارکرد قسمت های پلاستیکی در انتهای بند کفش ها است که بند ها را از فرسودگی محافظت می نماید. هنگامی که کروموزم ها سالم باشند، سلول ها نیز در وضعیت سلامت، تندرستی و صحت خواهند بود.

سلول های مرتعش و سالم، شالوده و پایه یک بدن سالم هستند. به طور کلی سلول های سالم قادرند سلول های ناسالم همچون سلول های سرطانی را شناسایی نموده و آنها را از بین ببرند. ثابت شده که تمرین تمرکز فکر، نه تنها سبب محافظت از تلومرها می شود، بلکه موجب طویل شدن آنها نیز می­ گردد. در نتیجه وظیفه محافظت از کرموزم ها که بر عهده تلومرها است به خوبی صورت می­ گیرد. کرموزم هایی که به خوبی محافظت شده باشند منجر به خلق سلول های مرتعش می گردند که در حفظ سلامت بدن مشارکت می نمایند.


۳- تمرین تمرکز فکر منجر به افزایش ملا تونین می شود.

ملاتونین به عنوان ابر قهرمان در میان دیگر هورمون ها شناخته می شود. ملا تونین از غده پینه آل ترشح می گردد و در ایجاد خواب راحت، و افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و کاهش روند سالخوردگی نقش بسزایی دارد.

اخیراً ثابت شده است که ملاتونین درکاهش شدت بیماری ها همچون سرطان نقش بسزایی دارد. پژوهش ­ها حاکی از آن است که انجام تمرین های تمرکز فکر به شکل چشمگیری سبب افزایش ملا تونین می شود.

با افزایش هورمون ملاتونین نه تنها از کیفیت خواب بهتری بهره مند خواهید بود، بلکه با دانستن این نکته که انجام تمرکز فکر سبب کاهش سرطان می گردد، آرامش بیشتری نیز خواهید داشت.


۴- تمرین تمرکز فکر به تعدیل احساسات مخرب کمک می کند.

هیجانات عصبی مزمن همچون عصبانیت، افسردگی و اضطراب، مخرب تلقی می­ گردند؛ چرا که سبب آزاد سازی دسته ای از هورمون ها در بدن می شوند که به مرور زمان می تواند سبب تنزل کیفیت و عملکرد بافت های بدن گردد. کورتیزول، آدرنالین، نوراپی نفرین، هورمون رشد و هورمون های تیروئید تنها تعداد معدودی از هورمون هایی هستند که تحت تاثیر استرس قرار می گیرند. پژو هشگران به این نتیجه رسیده اند که تغییر در سطح هورمون های مختلف همچون کورتیکو تروپین، کورتیزول،کانکول آمین و هورمون تیروئید، پاسخ مناسب بدن به استرس و روند طبیعی جنگ و گریز است. اما باید توجه داشت که مواجهه طولانی مدت با استرس می تواند پیامدهای زیان آور­ و مخربی را به همراه داشته باشد که منجر به اختلال در غدد مترشحه داخلی گردد. پاسخ به احساسات زیان آور، به شکل غیرارادی و خودکار اتفاق نمی افتد. در واقع تمرکز فکرهای خاصی مانند مراقبه متا (مراقبه عشق و مهربانی) و مراقبه شفقت، می تواند قابلیت پردازش موثر احساسات را در ذهن ارتقا دهد.

این پدیده مبین این واقعیت است که ذهن می تواند برای کاهش وقوع عصبانیت، افسردگی و اضطراب تحت آموزش قرارگیرد. ثابت شده است که هر دو نوع تمرین تمرکز فکری مذکور، قسمتهای خاصی از مغز را که مسئول پردازش احساسات و همدلی میباشند، فعال می نماید. با انتخاب احساس همدلی به جای حس مطالبه، نه تنها بدن در برابر هجوم امواج هورمون های مخرب محافظت می شود بلکه شاهد انتشار هورمون های ضامن حفظ سلامتی همچون هورمون آندروفین خواهد بود.

با انتشار این هورمون ها که همزمان با خروج هورمون هایی که تندرستی بدن را به مخاطره می اندازند، ترشح می شوند محیطی خلق می شود که ضامن تندرستی و سلامتی اشخاص بوده و در این محیط جایی برای بیماری وجود ندارد.


۵- تمرین تمرکز فکر،انتخاب های صحیح تری را برایتان به ارمغان می آورد.

انتخاب های ناسالم اغلب ناخودآگاه هستند، این انتخاب ها محصولات فرعی شرطی سازی ها توسط اجتماع، انتظارات فرهنگی و اشارات ذاتی می باشند. تمرکز فکر همراه با افزایش آگاهی، این انتخاب های نا خود اگاه را به انتخاب هایی آگاهانه تبدیل می­ کند. همچنان که از انتخاب هایی که دارید در لحظه آگاه می شوید، از انتخاب نوع تفکر، تغذیه و کلام گرفته تا شیوه ای که زمان، پول و احساساتتان را صرف می نمایید، شروع به اتخاذ تصمیماتی جهت ارتقاء کیفیت زندگی می نمایید. خانم دکتر آلن. ال. ایدلر رئیس دانشکده علوم اخلاقی و اجتماعی دانشگاه راتگرز اظهار می­ دارد که احتمال انتخاب های مثبت در اشخاصی که به تمرینات معنوی همچون تمرکز فکر مبادرت می ورزند، بیشتر است. این انتخاب ها می تواند منجر به افزایش سلامتی در آنان می شود.

تمرین تمرکز فکر شبیه ورزش کردن است. از این نظرکه احساس خوبی را در فرد تمرکز کننده ایجاد می کند. اما نکته اساسی نهفته در آن، نظم و تداوم در انجام آن است. عمدتاً تاثیرات تمرین تمرکز فکر، افزایش آگاهی،کمک به داشتن ذهن آرام­ تر و افزایش سلامتی می باشد. انجام تمرکز فکر به شکل روزانه به معنای کاهش خطر ابتلا به بیماری ها و افزایش فرصت هایی جهت آسودگی در زندگی است.

نویسنده: ارین ایسترلی
مترجم: راضیه افخمی

اسکرول به بالا
Scroll to Top