غذاهایی که خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهند

غذاهایی که خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهند

احتمالاً شنیده ایم که رژیم غذایی سالم می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.
در این مقاله، فهرست برخی از مواد غذایی آمده است که تاثیرات هر یک از آنها در پایین آوردن خطر سرطان نشان داده شده است. اما پیش از آن لازم است چند نکته درباره ی سرطان و به خصوص سرطان ریه گفته شود.

آمار نشان می دهد نیمی از مردان و یک سوم از زنان در دوره ی زندگی خود به سرطان مبتلا می شوند. در ایالات متحده امریکا ، سرطان ریه بیش از هر نوع سرطان دیگری عامل مرگ زنان و مردان است. سرطان ریه، بیماری انحصاری افراد سیگاری نیست؛ اکثریت افرادی که در سال ۲۰۱۷ سرطان ریه ی آنها پیشرفت داشته است غیر سیگاری بوده اند. این افراد یا سیگار را ترک کرده بودند یا اصلا سیگاری نبوده اند.
هر سال تعداد زنان غیرسیگاری که بر اثر سرطان ریه جان خود را از دست می دهند نسبت به مجموع زنان سیگاری و غیرسیگاری که بر اثر سرطان سینه جان خود را از دست می دهند بیشتر می شود.
ممکن است گزارش هایی امیدوار کننده بشنویم که سرطان ریه در حال کاهش یافتن است، اما یک خبر بد هم شنیده می شود که سرطان ریه به طور قابل توجهی در زنان غیر سیگاری جوان،رو به افزایش است.

در خصوص سرطان ریه، عوامل خطر بسیار زیادی وجود دارد. برخی از آنها اجتناب پذیر هستند، اما به این معنی نیست که باید از همه چیز روگردان شویم. در واقع بعضی موارد برای کاهش خطر وجود دارند که باید آنها را بدانیم و در زندگی روزمره خود بکار ببندیم.

قطعا ورزش، تاثیر بسزایی دارد، اما مهمتر از آن موادی است که به عنوان “غذا” مصرف می شوند. به نظر می رسد رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات نقش یک محافظ را در مقابل پیشرفت سرطان ریه دارد.

اگر سرطان ندارید، به این غذاها و مواد مغذی روی آورید که خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهید. آنها که هم اکنون به سرطان ریه دچارند باید دست به کار شوند.مواد مغذی که احتمالا به پیشگیری از سرطان ریه کمک می کنند ممکن است باز هم موثر باشند. در واقع بعضی از درمانها برای سرطان ریه می تواند خطر پیشرفت عود سرطان را افزایش دهند.

سیب:

یک بررسی جامع انتشار یافته نشان می دهد دریافت که مصرف فلاونوئیدها در رژیم غذایی که در سیب ها به وفور وجود دارد خطر ابتلا به سرطان ریه را پایین می آورد.
مصرف کل فلاونوئیدها، فلاونول ها، فلاوون و فلانون ها و همچنین فورانول های کورستین و کومپفرل به طور قابل توجهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با سیگار کشیدن ارتباط دارد. یکی از این ترکیبات فلاوانونس نام دارد، که به خصوص برای آن دسته از افرادی که هیچگاه سیگار نکشیده اند خطر ابتلا را کاهش می دهد.
درست است که سیب از این ترکیبات غنی است، اما باید بدانید این ترکیبات به خصوص در پوست سیب نیز فراوان است. بنابراین اگر تا به حالا پوست سیب را جدا می کردید، از این پس کارد یا پوست کن را کنار بگذارید. اگر دوست دارید آب سیب بنوشید، حتما سیب را بدون پوست گرفتن در آب میوه گیری بریزد.
اضافه کردن یک سیب به رژیم غذایی می تواند ما را از خطر ابتلا به بیماری سرطان دور کند.

سیر:

در گذشته،یافتن اثرات ضد سرطانی سیر بر اساس تحقیقاتی بود که محققان از طریق آزمایش روی حیوانات در آزمایشگاه دست یافته بودند.
اخیراً، در یک بررسی در چین نشان داده شده است افرادی که در هفته دویا چند بار سیر خام مصرف می کنند خطر ابتلا به سرطان ریه در آنها ۴۴ درصد کاهش یافته است.
ممکن است راز این کار ممکن است در مصرف سیربصورت خام باشد، زیرا ترکیب سولفید گوگرد، که گمان می رود باعث این اثر سودمند ضد سرطانی است، به میزان زیادی با پخت و پز یا حتی زمانی که از آن ترشی درست می شود کاهش می یابد.
زمانی که سیر را خرد می کنید، قبل از اینکه آن را به غذای خود اضافه کنید یا در روغن سرخ کنید، به مدت ۱۰ دقیقه آن را در هوای آزاد قرار دهید، این کار باعث می شود واکنش های شیمیایی در این مدت زمان فعالیت های پیشگیری از سرطان سیر را افزایش دهد.
سیر در درمان فشار خون بالا، کاهش کلسترول و حتی از بین بردن سرما خوردگی بسیار موثر است.

بروکلی:

سبزیجات خانواده کلم، مثل بروکلی توان بالایی در کاستن خطر سرطان دارند. معلوم شده است ترکیباتی در این سبزیجات، مانند گلوکوزینات، خطر ابتلا به سرطان ریه را به خصوص در زنان به میزان ۲۱ تا ۳۲ درصد کاهش می دهند.
اگر بروکلی در سفره غذایی شما نیست سبزی های متعدد دیگری از خانواده کلم وجود دارند که می توانند جایگزین گردند:

  • گل کلم
  • تربچه
  • منداب
  • کلم برگ چینی
  • کلم سبز
  • کلم چینی
  • شاهی آبی (ترتیزک)
  • ترب کوهی
  • کلم بروکسل
  • کلم پیچ
  • شلغم بنفش
  • سبز چمنی
  • شلغم

ماهی:

مصرف ماهی می تواند نقش پیشگیری در مقابل پیشرفت سرطان ریه داشته باشد.
مطالعات انجام شده تا سال ۲۰۱۲ مشخص کرده است که مصرف زیاد ماهی با کاهش چشمگیر خطر ابتلا به سرطان ریه همراه بوده است. البته کاهش خطر سرطان ریه تنها مزیت اسید چرب امگا در ماهی نیست. بلکه این ماده به کاهش خطر بیماری های قلبی، فشار خون بالا و سکته نیز کمک می کند.در واقع، مزیت مواد دارای امگا۳ درحفظ سلامتی تا آنجاست که توصیه می شود که افراد برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی هفته ای دو بار ماهی بخورند. محققان توصیه می کنند که زنان باردار برای رشد مغز کودک خود حداقل هفته ای یکبار ماهی چرب بخورند.

فلفل قرمز

فلفل دلمه ای قرمز و همچنین فلفل قرمز تند،دارای نوعی ماده شیمیایی به نام کپسایسین است که این ماده غذا را کمی تند می کند.
مشخص شدکه کپسایسین رشد سرطان ریه را در موش های صحرایی، که در معرض ماده ی شیمیایی سرطان زا قرار داشته اند را سرکوب کرده است.
کپسایسین ممکن است به واسطه ی آپوپتوز این کار را انجام دهند. آپوپتوز به معنای مرگ طبیعی سلول است، قبل از اینکه بتوانند تقسیم و تبدیل به تومور سرطانی شوند.
با اینکه نمی توانیم مطالعات بر روی موش صحرایی را بر روی انسان انجام دهیم، اما می توانیم توصیه کنیم به غذاهای خود قدری فلفل قرمز و فلفل دلمه ای قرمز اضافه کنید.
همچنین کپسایسین ممکن است درکاهش وزن وکاهش تریگلیسیرید نقش داشته باشد.

چای سبز:

چای سبز میتواند درکاهش بیش از پیش سرطان ریه موثر باشد. در آزمون های غربالگری پروستات، ریه، روده بزرگ و تخمدان، در یک بررسی که روی نزدیک ۱۰۰۰۰۰ نفر انجام شد معلوم گردید، چای سبز نه تنها با کاهش میزان وقوع سرطان ریه بلکه با تمام سرطان ها ارتباط دارد. اضافه کردن لیمو ممکن است ترکیبات مهم در چای سبز را جذب کند، در حالیکه اگر به چای سبز اضافه شود ممکن است با ترکیبات مهم چای پیوند خورده و اثرات مثبت آن را خنثی کند.

اسفناج:

اسفناج سرشار از فولات است. فولات، ویتامنی است که دربررسی های مکرر نشان داده شده است خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد، ونیز در مواردی نشان داده شده است خطر ابتلا به سرطان ریه را در افرادی که قبلاً سیگاری بوده اند تا ۴۰ درصد کاهش داده است. اهمیت این یافته در این است که اخیرا معلوم شده است حدود ۶۰ درصد از افرادی که سرطان آنها پیشرفت کرده است قبلاً سیگاری بوده اند، هر چند در زمان تحقیق سیگار را ترک کرده بودند. ممکن است نتوانید عاداتی را که در دوران تحصیل داشته اید تغییر دهید، اما امروزه یک رژیم سالم غذایی ممکن است همه چیز زندگیتان را تغییر دهد.

فولات، علاوه برکاهش سرطان ممکن است نقش مهمی در جلوگیری از فشار خون بالا ایفا کند. اسفناج سرشار از لوتئین است.  لوتئین ماده ای است که در مبارزه با سرطان نقش دارد. لوتئین به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند، و با رادیکال های آزاد تولید شده توسط مواد سرطان زا و نیز با رادیکال هایی که از فرایندهای طبیعی متابولیک در بدن ما ایجاد می شود مبارزه می کند.

مرغ:

گوشت قرمز،به خصوص گوشت های فراوری شده، در سال های اخیر با انتقادهای شدید همراه بوده است و این داستان به سرطان ریه هم کشانده شده است. یک بررسی قابل اعتماد نشان می دهد که مصرف گوشت قرمز با افزایش۳۵ درصدی در ابتلا به سرطان ریه ارتباط دارد، اما در مورد گوشت ِمرغ این ارتباط دیده نشده است.
معلوم شده است مصرف بالای گوشتِ مرغ با۱۰ درصدکاهش خطر ابتلا به سرطان ریه همراه است، ضمن اینکه گوشت ِمرغ منبع خوب پروتئین نیز هست.

پیاز:

پیاز حاوی کورستین است، کورستین ترکیبی که به نظر می رسد با پیشرفت سرطان ریه رابطه ی معکوس دارد. به عبارت دیگر،یک رژیم غذایی خوب که در آن مصرف پیاز بالا باشد با کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه ارتباط دارد.
کورستین علاوه بر کاستن از خطر سرطان، ممکن است التهاب مزمن و آترواسکلروز را کاهش دهد.
پیاز را می توان به هر نوع غذا اضافه کرد یا به تنهایی و به روش های گوناگون مصرف کرد.

جوانه گندم: (که هنگام آسیاب کردن جدا می شود)

جوانه گندم یکی از منابع غنی ویتامین ایی (آلفا توکوفرول) است. جوانه های تخم بذر آفتابگردان و بادام از این نظر بعد از گندم قرار می گیرند.
در موسسه ی تحقیقات بهداشت زنان شانگهای، در یک بررسی بالینی بر روی بیش از ۷۲۰۰۰ خانم چینی غیر سیگاری، مشخص شد آنهایی که در معرض دوزهای بالایی از دود سیگار در خانه یا محل کار قرار دارند در صورتی که ویتامین ای (آلفا توکوفرول) مصرف کنند ۴۷ درصد کمتر به سرطان ریه مبتلا می شوند.
این مطالعه همچنین برای نشان دادن این نکته مهم نیز اهمیت دارد: زنانی که به جای مصرف ویتامین ای در رژیم غذایی خود، مکمل ویتامین ای مصرف می کنند در واقع خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند. دلیل این موضوع مشخص نیست.
شاید ترکیباتی در مواد غذایی حاوی ویتامین ایی وجود دارد که در مکمل ها وجود ندارد. یا اینکه به دلایلی نامشخص مصرف ویتامین ایی به شکل قرص متابولیسم بدن را در مسیری دیگر قرار دهد. در هر حال آنچه در بالا گفته شد نشان دهنده اهمیت نگرش به رژیم غذایی به عنوان راهی برای در پیش گرفتن شیوه ای از زندگی سالم است، نه اینکه تنها به مکمل اکتفا کنیم و سعی کنیم مقداری جوانه ی گندم به وعده صبحانه خود اضافه کنیم.

کدو قلیونی:

کدو قلیونی حاوی ماده ای به نام بتا کریپتوزانتین است که بارها و بارها نشان داده شده است که به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه کمک میکند. این کاهش خطر، طبق بررسی ها در حد ۱۵ تا ۴۰ درصد میباشد که برای افرادی است که در رژیم غذایی خود بیشتر از این ترکیب مصرف می کنند. برخی مطالعات اثرمفید بیشتری از مصرف این ماده را نشان می دهند.
رژیم غذایی سرشار از این ماده به ویژه برای افرادی که سیگار می کشند بسیار سودمند است. ویژگی این ماده شبیه به ویژگی ویتامین ایی است. بدین معنا که افرادی که تلاش می کنند از طریق مکمل ها این ماده را دریافت کنند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند.
بتا کریپتوزانتین علاوه بر کاستن از خطر سرطان ریه می تواند در کاهش آرتروز نقش داشته باشد. بتا کریپتوزانتین در نارنگی و خرمالو و مواد طعم دهنده مانند: فلفل هندی، میوه رسیده فلفل قرمز و نیزگرد فلفل قرمز یافت می شود.

مصرف ادویه را بالا ببریم

تا اینجا درباره تعدادی از غذاها که می توانند به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه کمک کنند صحبت کرده ایم، اما یکی از ارکان مهم رژیم غذایی ضد سرطان را فراموش کردیم، و آن چیزی نیست جز ادویه.
مشخص شده است که ادویه های مدیترانه ای مانند رزماری، مریم گلی، جعفری و پونه دارای خواص متعددی هستند از جمله مصرف آن ها خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد. این ادویه ها حاوی ترکیبی هستند به نام کارنیسول که مسیرهایی را مورد تهاجم قرار می دهند که سلول های غیرعادی با طی کردن آن مسیرها تبدیل به سرطان می شوند.

رنگین کمانی از مواد غذایی

شاید شنیده باشید که عاقلانه ترین راه این است که مجموعه ای متنوع از مواد غذایی را مصرف کرد. همچنین مطالعات نشان می دهد که خوردن انواع غذاها برای سلامتی بسیار مهم است.
محققان مصرف مواد غذایی را در میان یک گروه بزرگ بررسی نمودند و دریافتند که تنوع در مصرف مواد غذایی بر ابتلا به خطر سرطان ریه اثر می گذارد.
در افرادی که تنوع غذایی بیشتری دارند، خطر ابتلا به سرطان ریه سلول سنگفرشی به طور قابل توجهی پایین است.
سرطان ریه یکی از علت های اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان در امریکا است. راه هایی وجود دارد که می توان آن ها را پیمود تا شنیدن “سرطان دارم” کمتر شود.
بار دیگر که به سوپرمارکت می روید، چند نوع از این غذاها را انتخاب کنید و ترکیبی رنگارنگ از این مواد درست کنید.

منبع: verywellhealth.com
مترجم: حسام صبوری
ویراستار: محمدرضا داهی
پزشک مشاور: دکتر فرامرز کریمیان

اسکرول به بالا
Scroll to Top