تغذیه مناسب در دوران سرطان

تغذیه مناسب در دوران درمان سرطان ۲

تغذیه مناسـب در دوره درمان سـرطان ازاهمیت ویژه­ای برخوردار است ولی داشتن رژیم غذایی مناسب همیشه آسان نیست. سرطان و روش های درمانی که برای سرطان بکار می رود، می تواند باعث تغییر نیازهای شما به تغذیه، تغییر در حس چشایی و واکنش بدن نسبت به برخی از غذاها و چگونگی استفاده بدن از مواد مغذی شود.

هنگامی که سلامت هستید، استفاده از غذایی کافی، نیازهای بدن شما را تامین می کند ولی در سرطان چنین اتفاقی نمی افتد. شاید نیاز باشد تا رژیم غذایی خود را به منظور افزایش توان بدن برای مقابله علیه بیماری، تغییر دهید.

رژیم غذایی افراد مبتلا به سرطان اغلب حاوی انرژی و پروتئین بالاتری مانند شیر، پنیر و تخم مرغ آب پز می­باشد. در صورتی که در دوره درمانی خود، با کاهش وزن مواجه شدید شاید نیاز باشد تا از چاشنی ها، کره یا روغن برای افزایش میزان انرژی دریافتی، استفاده نمایید. همچنین توصیه می شود تا از فیبر کمتری استفاده کنید زیرا باعث می شوند سریعتر احساس سیری کنید.

رژیم غذایی مناسب برای شما، از رژیم غذایی سایر افراد مبتلا به سرطان متمایز است.

تیم پزشکی شما، نیازهای شما را بررسی و با توجه به آن رژیم غذایی شما را تنظیم می­کنند. تغذیه مناسب در این دوران باعث می شود تا:

  • احساس بهتری داشته باشید.
  • قدرت شما افزایش یابد.
  • ذخایر مواد مغذی در بدن شما تامین شود و وزن شما در محدوده مناسبی باقی بماند.
  • عوارض جانبی ناشی از درمان کاهش یابد.
  • احتمال بروز عفونت کاهش یابد.
  • دوره بهبودی شما تسریع شود.

تغذیه مناسب شامل مصرف تمام غذاهایی است که برای سالم ماندن در دوران مقابله علیه سرطان ضروری است. این مواد غذایی شامل پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین ها و مینرال ها (مواد مغذی) می باشد. پروتئین ها به ترمیم بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

بدون دریافت پروتئین ها بدن قادر به مقابله با بیماری و عفونت ها نیست. افراد مبتلا به سرطان باید به مقدار بیشتری از پروتئین ها استفاده کنند. منابع غذایی مناسب برای پروتئین ها شامل گوشت لخم، ماهی، مرغ، گوشت بوقلمون، لبنیات، مغزها، حبوبات، لوبیاها و سویا می باشد.

کربوهیدرات ها و چربی ها منابعی هستند که فرد می تواند مقادیر بالایی از انرژی را از آن ها دریافت کند. میزان انرژی که هر سهم از این منابع تامین می­کند به مقدار وعده، نیازهای فرد و میزان فعالیت وی بستگی دارد. میوه ها، سبزیجات، نان، ماکارونی، غلات، حبوبات و لوبیاها حاوی کربوهیدرات هستند. کره، روغن، دانه های روغنی و چربی موجود در گوشت مرغ، ماهی، گوشت قرمز و بوقلمون نیز از منابع چربی هستند. چربی ها نسبت به کربوهیدرات و پروتئین ها حاوی میزان انرژی بالاتری هستند.

 فردی که رژیم غذایی متعادلی دارد ویتامین ها و مینرال های مورد نیاز خود را دریافت می کند ولی در سرطان تامین نیاز سخت تر است. مکمل مولتی ویتامین مناسب برای شما در این دوران توسط پزشک و رژیم درمان شما توصیه می شود. در صورتی که بدون تجویز پزشک خود از مکمل های ویتامینی و یا گیاهان دارویی استفاده می کنید، حتما وی را مطلع سازید.

آب و مایعات نیز برای حفظ سلامتی حائز اهمیت هستند. در صورتی که مایعات کافی دریافت نکنید و یا از طریق مشکلاتی هم چون اسهال آب بدن خود را از دست بدهید، سریعاً بیمار می شوید. ژلاتین، سس سیب و شربت ها حاوی مایعات هستند. مصرف این ترکیبات آسان تر از نوشیدن یک لیوان آب است.

 درباره میزان نیاز بدنتان به مایعات به منظور جبران آب از دست رفته توسط اسهال، تعریق و یا استفراغ، از پزشک خود سوال کنید.


راهنمایی برای تغذیه سالم:

راهنمای زیر غذاهایی که یک فرد سالم روزانه مصرف می کند را نشان می دهد. در صورتی که میزان نیاز شما با مقادیر عنوان شده مغایرت نداشته باشد، می توانید از این راهنما استفاده کنید:

  • مصرف روزانه حداقل ۲٫۵ فنجان از سبزیجات و میوه ها
  • جایگزینی غلات تصفیه با غلات کامل و سبوس دار
  • اجتناب از مصرف بیش از حد گوشت ها و غذاهای فرآوری شده
  • انتخاب غذاهایی که به ارتقای سلامتی کمک کنند
  • پرهیز از مصرف الکل

به خاطر داشته باشید که نیاز های تغذیه ای افراد مبتلا به سرطان به ویژه در دوره درمانی، با سایر افراد متفاوت است. افرادی که در دوره درمان خود در غذا خوردن با مشکل مواجه می شوند، شاید نیاز باشد تا مصرف میوه ها، سبزیجات و غلاتی را که حاوی فیبر بالایی هستند قطع و استفاده از غذاهایی که حاوی کالری و چربی بیشتری هستند را جایگزین آن کنند. برای انتخاب مناسب رژیم غذایی، با پزشک و رژیم درمان خود مشورت کنید.


نویسنده: ‌کیمیا معین افشاری کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

اسکرول به بالا
Scroll to Top