سیگار کشیدن و جویدن تنباکو یکی از دلایل سرطان ریه

سیگار کشیدن و جویدن تنباکو یکی از دلایل سرطان ریه

قسمت هایی از کتاب من یک نجات یافته ام نوشته ویجی آناند ردی
از هر سه نفر که سیگار می کشند یک نفر زیر چهارده سال است.

تنها دوازده سال داشتم که سیگار برگ کشیدن را شروع کردم. با نگاهی به گذشته میفهم که نباید اینکار را میکردم اما چه کسی در آن سن و سال فرق بین خوب و بد یا عادتهای سالم یا ناسالم را می داند ؟ وقتی جوان هستیم فکر می کنیم تا ابد زنده خواهیم بود و من هم از این قائده مثتثنی نبودم.خیلی طول نکشید که روز 15 تا 20 نخ سیگار برگ می کشیدم.

وقتی بیست ساله شدم سیگار را به طور کامل ترک کردم و دیگر هرگز به سراغش نرفتم اما سیگار کشیدن تا آن موقع تاثیرش را گذاشته بود و به بدنم آسیب رسانده بود . یک زندگی عادی و شاد را سپری می کردم و از شغل دولتی ام بازنشسته شده بودم.به مدت 58 سال کار کرده بودم و دلم می خواست دوران بازنشستگی ام را در آرامش سپری کنم. اما ناگهان در ژانویه 2000 درد شدیدی در سمت راست قفسه سینه و پشتم بوجود آمد .دردی که ادامه داشت اما با ستفاده از قرصها گروسین دردش را تا مدتی مهار کردم .در پانزدهم ژانویه به یک متخصص قلب مراجعه کردم و او پیشنهاد داد یک سری آزمایش از قلبم گرفته شود متقاعد نشدم برای همین چند روز بعد به بیمارستان دیگری رفتم و با یک دکتر دیگر مشورت کردم. دکتر پرسید: آیا تا بحال سیگار کشیده ام؟ و من عادت های قدیمی ام را برای او توضیح دادم و گفتم: ((اما دکتر این مو ضوع به سال ها پیش برمی گردد و خیلی وقت است که دیگر سیگار نمی کشم)) دکتر پیشنهاد داد از قفسه سینه ام سی تی اسکن گرفته شود اما قانع نشدم و آن بیمارستان را هم ترک کردم بدون آنکه هیچ آزمایشی انجام بدهم. بدیدن یک پزشک متخصص قفسه سینه رفتم و بعد از انجام سی تی اسکن رفتم بیمارستان آپولو .آنجا درد سینه ام مورد درمان قرار گرفت و هم زمان دردش کاهش یافت و بعد از آن بافت برداری انجام شد که نتیجه اش بدترین شوک زندگی ام بود. نتیجه بافت برداری نشان می داد که مبتلا به سرطان ریه سمت راست شده ام. دوم فوریه همان سال در بیمارستان سرطان آپولو بستری شدم و ادامه درمان زیر نظر دکتر ویجی آناند ردی سرطان شناس و پرتو درمانگر آنجا صورت گرفت.

بیشتر از یک ماه در بیمارستان آپولو بستری بودم و در طول آن مدت تحت پرتو درمانی بر روی قفسه سینه قرار می گرفتم و هفته ای دو بار به مدت سه هفته جلسات شیمی درمانی تزریقی داشتم. بعد از گذشت این مدت کاملاً از شر دردی که داشتم راحت شدم بعد از مرخص شدن از بیمارستان آپولو برای صحبت درباره درمان بیماری ام به بیمارستان دیگری مراجعه کردم در آنجا توصیه شد تا بر روی ریه راستم چراحی انجام بدهم که در تاریخ 27 نوامبر همان سال این جراحی که نامش لوبکتومی بود انجام شد بعد از جراحی به خانه برگشتم و هراز چندگاهی برای مشاوره و چکاب به مومبای می رفتم خوشبختانه همچنان عاری از سرطان هستم الان 75 ساله هستم و از هنگام جراحی بر روی ریه راستم هیچ دارویی استفاده نکردم. این را مدیون داروها و تکنولوژی مدرن و معجزاتی که بشر در این دوره زمانه می تواند انجام بدهد هستم.

برداشت دکتر ردی:

سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو بدون شک یکی از اصلی ترین دلایل سرطان ریه است هر کس که بیشتر از ده سال است روزانه بیشتر از ده نخ سیگار یا سیگار برگ می کشد 80% احتما مبتلا شدن به سرطان را دارد.

سرطان ریه قابل درمان است اگر زود تشخیص داده شود در مرحله یک یا دو با جراحی درمان می شود و گاهی اوقات در مرحله دوم بعد از جراحی به شیمی درمانی یا پرتو درمانی نیز نیاز خواهد بود. در مرحله سوم برای کاهش اندازه تومور به شیمی درمانی و پرتو درمانی نیاز خواهد بود و بعد برا ی برداشتن تومور جراحی صورت خواهد گرفت.

اسکرول به بالا
Scroll to Top