دکتر مریم مظاهریون

هر آنچه باید درباره سرطان پستان بدانیم (قسمت سوم)

دکتر مریم مظاهریون
متخصص تغذیه

در این ویدیو خانم دکتر مریم مظاهریون متخصص تغذیه، عضو انجمن تغذیه ایران و کانادا به ارائه توضیحاتی پیرامون تغذیه به‌ویژه تغذیه بیماران مبتلا به سرطان می‌پردازند. ویدیو‌های «هر آنچه باید درباره سرطان پستان بدانیم» به مناسبت ماه اکتبر (آگاهی بخشی در خصوص سرطان پستان) و هفته سلامت بانوان تهیه گردیده است. با ما همراه باشید.


 

متن سخنان خانم دکتر مریم مظاهریون:

بنام خدا من دکتر مریم مظاهریون هستم دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی با توجه به اینکه ما در ماه آگاهی بخشی در مورد سرطان سینه هستیم خواستم که یک سری در واقع توصیه ها و راه کارهایی در مورد پیشگیری و درمان در واقع سرطان سینه خدمت شما عزیزان ارائه بدهم: متاسفانه سرطان در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته روز به روز در حال گسترش هستش و در این میان سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان هایی هست که در بین زنان در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مشاهده می شود با وجود تشخیص و درمان سریع این نوع سرطان این بیماریدومین سرطان شایع دربین زنان هست که متاسفانه طی چند دهه اخیر میزان شیوع آن سه تا چهار برار افزایش یافته در ایران سرطان سینه 5/12 درصد کل سرطان ها را به خودش اختصاص داده و به عنوان ششمین عامل مرگ، البته تا قبل از شیوع کرونا در ایران شناخته شده و اگر بخواهیم در واقع درصدی بدهیم میزان شیوع سالانه سرطان سینه در ایران 4/28 افراد در هر صد هزار نفر است.

اما علل بروز سرطان سینه چی هست؟ خب یک سری می توانیم علل به دو بخش عوامل اجتناب ناپذیر و عوامل اجتناب پذیر قابل پیشگیری تقسیم کنیم. از عوامل اجتناب ناپذیر می توانیم بگوییم 5 تا 6 درصد سرطان ها عامل وارثت دارد یعنی ژن هایی که از والدین به ارث می رسه معمولاً ایت ژن ها Brca2 و Brca1 هستند. قاعدگی در سینه پایین و دیر یائسه شدن و در واقع یکی دیگر از عوامل بروز سرطان سینه هستند بارداری در سنین بالا و عدم شیردهی از دیگر عواملی هستند که می توانیم به آنها اشاره کنیم. اما از عواملی که میشه پیشگیری کرد از بروز سرطان سینه، اصلاح سبک و شیوه زندگی هست یعنی افرادی که کم تحرک هستند و از رژیم های غذایی نامناسب و پرچب و به اصطلاح رژیم های غربی را پیروی می کنند و اینکه از الکل و دخانیات به میزان زیادی استفاده می کنند،‌ دیده شده که در معرض بیشتر ابتلا به این بیماری قرار دارند. اما توصیه های تغذیه ای ما برای پیشگیری از این بیماری چی هست؟ اولین توصیه ای که ما می کنیم این هست که از رو غن های چرب اشباع کمتر استفاده شده رو غن های چرب اشباع مثل پیه – کره -روغن پالم -رو غن های جامد نباتی، این رو غن ها به علت ساختار شیمیایی که دارند باعث ایجاد انواع مختلفی از بیماری ها مثل بیماری های قلبی عروقی، کبد چرب و حالا دیده شده که انواع سرطان ها مثل سرطان سینه پروستات و رحم در ارتباط هستند.

توصیه بعدی که میکنیم اینکه افراد حتماً از حبوبات و غلات سبوس دار استفاده کنند در آخرین تحقیقی که دانشگاه هاروارد صورت گرفته و نتایج آن 5 آپریل 2020 به چاپ رسیده است. نشان داده که افرادیکه از سبوس بیشتری در غذای روزانه اشون استفاده می کنند به میزان 8 درصد کمتر دچار سرطان سینه می شوند می دانید که سبوس باعث کاهش سطح استروژن و قند خون می شود و ازاین طریق می تواند پیشگیری کند از بروز سرطان سینه. استفاده از سبزیجات برگ سبز مثل انواع کلم ها اسفناج به علت دارا بودن کارتونوئیدها و فلونوئیدهایی که دارند می تواند سبب خطر ابتلا به سرطان شود مرکبات به علت داشتن در واقع یک سری مواد آنتی اکسیدانی مثل ویتامین c، کارتنوئیدها و فلو نوئیدهایی مانند هستربین و نارجنین دارای خواص ضد سرطانی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند. امگا 3 که درماهی های آب های سرد مثل سالمون و ماهی های خالی من خالی و ساردین یافت می شود می تواند سبب کاهش 14 درصدی خطر بروز سرطان سینه شوند. استفاده از غذاهای تخمیر شده مثل ماست و کفیل به علت دارا بودن پرو بیوتیک ها باعث افزایش سطح ایمنی بدن می شود و در نتیجه می توانند باعث کاهش بروز سرطان ها شود.

یک سری سبزیجات هستند که حاوی مواد ارگانو سولفور هستند مثل سیر، پیاز و تره فرنگی این مواد غذایی دارای خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی هستند و به عنوان مواد ضد سرطانی شناخته شده و در یک سری از گیاهان و ادویه ها مثل جعفری، پونه کوهی، آویشن، زرد چوبه ،کاری، زنجبیل و رزماری اینها دارای مواد آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند که باز می توانند به بدن در پیشگیری از سرطان کمک بکنند و تحقیق جالبی در مورد هلو انجام شده و نشان داده شده که زنانی که در هفته دو بار هلو استفاده می کنند به میزان 48 در صد ابتلا به سرطان سینه در آنها کاهش پیدا کرده و همچنین اومدند پلی فنول های حاصل از هلو را در محیط کشت سلولی بر روی سلول های سرطانی اثر دادند و دیدند که پلی فنولنه ا استخراج شده از هلو مانع از رشد تکثیر و پیشرفت یک رده از سلول های سرطانی شود.

فعالیت ورزشی نقش مهمی در پیشگیری درمان و حتی بعد از بهبودی دارد چون مطالعات مختلفی نشون داده که فعالیت بدنی باعث کاهش در واقع سرطان سینه، آندومتر، پروستات، لوزوالمعده و روده یا کولون میشه به خاطر اینکه ورزش سبب افزایش تقویت سیستم ایمنی کاهش اضطراب و استرس و تنظیم هورمون انسولین و هورمون های جنسی مثل استروژن می شود که از این طریق می تواند در واقع به پیشگیری از ابتلا به برخی از سرطان ها کمک کند همچنین فعالیت بدنی بعد از درمان نیز چون باعث تقویت عضلات بدن می شود و از افزایش وزن جلوگیری میکند می تواند مانع از عود دوباره بیماری شود و در آخر استفاده از تکنیک های ریلکسیشن، مدیتیشن برخوردداری از آرامشی روانی مانند معنویت گرایی، تقویت بخشش، عشق ورزی خودش می تواند در کاهش ابتلا به سرطان موثر باشد.

در نهایت اگر بخواهیم خیلی خلاصه و مفید صحبت های گفته شده را جمع بندی می کنیم بر اساس توصیه های انجمن سرطان آمریکا افرادی که دچار سرطان سینه می شوند بعد از هر نوع درمانی که شامل شیمی درمانی‌، جراحی یا رادیو تراژی هستش رعایت توصیه های زیر می تواند به آنها خیلی کمک بکند اولاً این افراد از افزایش وزنشون جلو گیری بکنند حفظ وزن و ثابت نگه داشتن اون در محدوده مناسب بسیار توصیه می شود- دریافت انرژی در حد نیاز بدنشون انجام ورزش خصوصاً ورزش های ترکیبی ورزش های هوازی و غیر هوازی به مدت 150 دقیقه در طول یک هفته- مصرف حداقل روزانه 5 واحد از گروه میوه ها و سبزیجات متنوع که هر گروه از این میوه ها و سبزیجات دارای مواد مختلفی هستنن برای همین ما همیشه توصیه می کنیم از مواد غذایی متنوع استفاده می کنیم چون ممکن است یک ماده غذایی دارای یک ماده مغذی باسشد که ماده مغذی دیگر فاقد آن باشد. عدم مصرف الکل و کلاً همه موادی کهحاوی مواد نگهدارنده هستند مثل انواع سوسیس، کالباس و سس ها.

امیدوارم که همه شما عزیزان همیشه سلامت باشید به دور از هر گونه بیماری و ناراحتی.

اسکرول به بالا
Scroll to Top