دکتر علیرضا قاضی زاده

عوامل موثر در سرطانی شدن سلول ها

دکتر علیرضا قاضی زاده
فوق تخصص خون و سرطان بالغین

در این ویدیو آقای دکتر علیرضا قاضی زاده به ارائه توضیحاتی پیرامون عوامل موثر در سرطانی شدن سلول‌ها می‌پردازند.


 

متن سخنان آقای دکتر علیرضا قاضی زاده:

سوالی که اینجا پیش می آید این است که چه مواردی باعث می شود که در زمان تقسیم سلولی ماهیت ژنتیکی این سلول ها تغییر کند؟ در پاسخ باید بگویم عوامل زیادی تاثیر گذار است از جمله:

عوامل محیطی مانند آلودگی هوا که خیلی موثر است، دخانیات مانند سیگار، قلیان که می تواند در بدن تاثیرات منفی سویی ایجاد کند. یکی از تاثیرات این است که ممکن است اختلالاتی در تقسیم سلولی ایجاد کننده همچنین ویروس ها، مواد شیمیایی، مواد رادیو اکتیو، قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس و گاهی ویروس ها خودشان باعث تغییرات ژنتیکی می شوند. پس در نهایت نتیجه می گیریم چیزی که باعث می شود ما از سرطان به دور باشیم سیستم ایمنی سالم است.

پیشگیری:
عواملی را که باعث می شوند ما سیستم ایمنی قوی داشته باشیم را مورد بررسی قرار می دهیم:

ورزش کردن یک عامل موثر در تقویت سیستم ایمنی است.

از بین بردن استرس و اضطراب چرا که ثابت شده است داشتن اضطراب های مزمن، بیماری های روانی بیماری های افسردگی باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود. برای مثال بعد از حوادث ناگواری مثل زلزله، جنگ یا زندانی شدن میزان سرطان افزایش می یابد، و علت آن هم تضعیف سیستم ایمنی بدن است.

تغذیه مناسب چراکه تغذیه نامناسب باعث افزایش وزن می گردد، افزایش وزن خود باعث افزایش ریسک ابتلاء به سرطان می گردد. با مصرف مواد غذایی سالم و بهبود روش تغذیه سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم و از بروز سرطان جلوگیری کنیم.گنجاندن 850 گرم میوه و سبزیجات در برنامه غذایی روزانه، کاهش مصرف نمک، کاهش مصرف گوشت های پر چرب، کاهش مصرف فست فود، مواد کنسروی، نوشابه.

از مصرف دخانیات، مثل سیگار، قلیان اجتناب کنید حتی موادی مانند تریاک، که بعضی ها تصور می کنند یک اثر ضد سرطانی دارد، در صورتیکه ثابت شده تریاک خودش باعث ایجاد 5 نوع سرطان است و افراد زیادی هستند که تریاک مصرف می کنند و سرطان دارند. حتی دیده شده افرادی که تریاک مصرف می کنند سرطان در آنها دیرتر تشخیص داده می شود و زمانی بیمار مراجعه می کند که سرطان در مرحله پیشرفته است و این بخاطر اثر ضد درد تریاک است بنابراین تریاک هم خود، باعث ایجاد سرطان می شود.

نکته مهمی که لازم است گفته شود عدم نظارت کافی بر کشت محصولات کشاورزی و استفاده بی رویه از سموم ، آفت کش ها و کودهای شیمیایی. یک مثال ساده برای روشن تر شدن موضوع این است که برخی از کشاورزان که در کاشت سبزیجات، ازکود نیترات زیادی استفاده می کنند که محصولات برای سود بیشتر سریع وارد بازار شود و همین نیترات سرطان زا است. اگر توجه کنید درگذشته میوه ها خیلی براق و سالم نبودند اکثراً کرم خورده و لک دار بودند اما الان میوه ها همه سالم و براق و بدون لک هستند و اینها اصلاً نشانه خوبی نیست به علت اینکه به میوه آنقدر سم زده شده و آنقدر سم در میوه وجود دارد که اصلاً برای رشد کرم محل مناسبی نیست. بنابراین سیب کرم خورده سالم تر است و دیگر اینکه برای زیباتر شدن به میوه ها واکس هم می زنند و اصلاً شسته نمی شود این مورد هم سرطان زا است. پس تا می توانید از محصولات ارگانیک استفاده کنید.

در امور دام هم همین طور است اگر خوراک دام از علوفه کپک زده باشد حاوی سم آفالاتوکسین است این علوفه را دام مصرف می کند و سم مستقیم وارد شیر می شود و این شیر را مردم استفاده می کنند، که خودش سرطان زا است. هم رو ی تغذیه نگرشی جدید داشته باشیم به خاطر همین دلایل است که آمار سرطان روز به روز بیشتر می شود. پس دولت باید نظارت بیشتری داشته باشد.

بنابراین علت سرطان می تواند درصدی عوامل محیطی،درصدی خود شخص و روش ناصحیح زندگی، درصدی تغذیه نامناسب و درنهایت درصدی هم ژنتیک باشد اینها باعث می شود که سیستم ایمنی ضعیف شود و فرد دچار سرطان شود.

    اسکرول به بالا
    Scroll to Top