دکتر فرهاد عصار زادگان

علائم، تشخیص و درمان تومورهای مغزی

دکتر فرهاد عصار زادگان
متخصص مغز و اعصاب

در این ویدئو دکتر فرهاد عصار زادگان در مورد علائم، تشخیص و درمان تومورهای مغزی صحبت می کنند.


 

متن سخنان آقای دکتر فرهاد عصار زادگان:

عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت مخاطبین موسسه خیریه نور

سوال شده که اساساً امواج الکترو مغناطیسی موبایل خطرناک هستند یانیستند؟

بر سلامتی تاثیر دارند و اینکه چه رفتاری را باید در واقع با این اشعه های الکترو مغناطیس در پیش بگیریم یا اثراتشان تخریب کننده هست یا نه؟
حقیقت قضیه این هست که این بحث، بحث مفصلی هست و با یک سوال جواب بله یا خیر در واقع نمی شود به این سوال پاسخ داد. یک نکته خیلی خیلی مهم در مورد این جور سوالات این هست که وقتی که می خواهیم به یک سوال به این شکل جواب بدهیم و یک جواب مستقیم داشته باشیم که مثلا‍ً ً اثر دارد، اثر ندارد نیاز به مطالعات پراسپکتیو داریم.

مطالعات پراسپکتیو یعنی چی؟ یعنی اینکه شما یک تعداد قابل توجه ای از افراد را در یک مطالعه ای وارد کنید و برای یک زمان خیلی طولانی یعنی مثلاً برای بررسی اثر بخشی یا عوارض یک همچنین چیزی شما نیاز دارید که یک مطالعه مثلاً 10 یا 20 ساله داشته باشید و نمونه ها و افرادی که وارد مطالعه می شوند از نظر سایر فاکتورها به غیر از این فاکتور شبیه سازی شوند به چه معنی؟ به این معنی که مثلاً فرض بفرمائید شما دو تا گروه بزرگ را باید انتخاب بکنید این دو گروه از نظر همه فاکتورهای دیگرشان مثل سنشان، جنسشان یا فاکتورهای خطر دیگر مثلاً مصرف ‍سیگار یا چربی خون و قند خون و همه مسائل دیگر تقریباً همسان سازی بشوند و فقط در یک گروه یک فاکتور خطرمثلاً فرض کنید اشعه موبایل وجود داشته باشد و در گروه دیگر وجود نداشته باشد.

واقعیت قضیه این هست که درمورد این امواج الکترو مغناطیسی می توانم عرض کنم که شاید حدود تقریباً 10 یا 15 سال پیش یک مطالعه خیلی خیلی بزرگی در انگلستان انجام شد و آمدند از افرادی استفاده کردند که در واقع محل زندگی شان در کنار دکل های بزرگ مخابرات بود و امواج الکترو مغناطیسی و آنها را در واقع مورد مطالعه قرار داد برای یک زمان طولانی. آن چیزی که می خواهم خدمتتان عرض کنم اگرچه در فضای مدیا در مورد این امواج خیلی صحبت می شود طبیعتاً می تواند گاهاً برای بیماران و افرادی که در نزدیکی شان هستند در واقع یه مقدار علائم عصبی، اضطراب، پرخاشگری و مسائلی از این دست را ایجاد بکند اما از باب تاثیر مستقیم بر سلامتی و اینکه آیا تاثیرات جدی مثل مثلاً یه بحثی بود که آیا اینها ممکن است تومورزا باشند و این سرطان زایی در رابطه با این امواج وجود دارد یا نه؟

پاسخ این تم مطالعه با تعداد بالا و با سنوات بالا انجام گرفت پاسخ منفی ای بود یعنی اگر بخواهیم در حال حاضر به صورت علمی جواب بدهیم مستند خیلی جدی و قطعی در رابطه با سرطان زایی و یا در واقع تاثیرات برروی سلامتی جسمی افراد داشته باشد نداریم اما از نظر سلامت روح و روان و اضطراب و پرخاشگری و ایجاد علائم گاهاً بیخوابی بله این قسمت جوابش مثبت هست اما از نظر سلامتی جسمی و تومور زایی و سرطان زایی تا حال حاضر و تا الان که خدمتتان هستم جواب مثبت و مستندی در رابطه با این داستان مطالعات علمی مفصلی برات نیامده خیلی ممنون

اسکرول به بالا
Scroll to Top