دکتر علیرضا قاضی زاده

سرطان چیست و چگونه به وجود می آید؟

دکتر علیرضا قاضی زاده
فوق تخصص خون و سرطان بالغین

در این ویدیو آقای دکتر علیرضا قاضی زاده به ارائه توضیحاتی پیرامون عوامل موثر در سرطانی شدن سلول‌ها می‌پردازند.


 

متن سخنان آقای دکتر علیرضا قاضی زاده:

در ابتدا تشکر می کنم از موسسه خیریه نور(( حمایت از بیماران مبتلا به سرطان)) که جهت آگاهی و اطلاع رسانی در مورد سرطان به عموم مردم تلاش می کنند.

می خواهیم در مورد اینکه سرطان چیست و چگونه ایجاد می شود؟ صحبت می کنیم.

سرطان تکثیر یک سلول، که تغییر ماهیت داده است و شروع به رشد می­ کند، بزرگ می­ شود و به یک بافت سرطانی تبدیل می شود. بدن هر انسان از سی تا چهل تریلیون سلول تشکیل شده است و هر تریلیون معادل هزار میلیارد است و هر روز هم برای ثبات شکلش باید یک سری تقسیمات سلولی انجام دهد. در واقع هر روز حدود سه ترلیون تقسیم سلولی در بدن انسان انجام می شود و هر سلول  در زمان تقسیم محتوی ژنتیکی اش هم تقسیم می شود محتوی ژنتیکی به دو سلول جدید تقسیم می شود، در حین جدا شدن محتوی ژنتیکی یا جدا شدن کرو موزوم ها ممکن است یک سری خطاها ایجاد گردد.

سلول ها یک سیستم هایی دارند، بازبینی می­ کنند که اگر خطایی رخ داده باشد اصلاح کنندیا حذف می کنند ولی گاهی اوقات این خطاهای ژنتیکی به دور از چشم اتفاق می افتند و یک سلولی ایجاد می شود با یک ژن متفاوت یعنی ژنی که نسبت به قبل تغییر پیدا کرده و حالا این ژن مستعد تبدیل به یک سلول غیر طبیعی است ولی حتما به یک سلول  سرطانی تقسیم نمی شود ممکن است با گذشت زمان تغییرات ژنتیکی دیگری هم رخ دهد و تبدیل شود به یک سلول سرطانی.

در روز هزار سلول ایجاد می شود که ماهیت آنها با سلول اصلی متفاوت است یعنی یک تغییرات ژنتیکی حاصل شده است حالا سوالی که ممکن است پیش آید این است که ما چرا سرطان نمی گیریم؟ پاسخ این است که در بدن انسان ها تعدادی سلول وجود دارد با نام سلول لنفوسیت T که به این سلول ها، سلول های قاتل یا nature killer گفته می شود وظیفه این سلول ها این است که سلول های غیر طبیعی را شناسایی می کنند و آنها را از بین می برند، حالا اینکه تعدادی از افراد می گویند ما  هیچ سابقه خانوادگی نداشتیم چرا مبتلا شدیم؟ باید بگویم سرطان ها 10 تا 15 درصدشان بر اثر ژنتیک است و حدود 85 تا90 درصد اصلا ربطی به سابقه خانوادگی ندارد. این سلول هایی که ماهیت آنها تغییر کرده، ممکن است بدن نتوانسته است اینها را شناسایی و از بین ببرد، چون سیستم ایمنی بدن ضعیف است و بدن نتواسته این سلول ­ها را از بین ببرد، این سلول شرو ع به تکثیر می کند و بزرگ می شود و به یک سلول سرطانی تبدیل می شود. حالا این سلول در هر عضوی که باشد رشد و تکثیر پیدا می کند و تبدیل به سرطان آن عضو بدن می شود به طور مثال اگر در معده باشد ،سرطان معده در روده باشد، سرطان روده و همین طور الی آخر، پس همه ما در معرض ریسک  ابتلا به سرطان هستیم ولی سیستم ایمنی بدن از ما محافظت می کند و اجازه نمی دهد سلول های سرطانی ایجاد شود.

اسکرول به بالا
Scroll to Top