دکتر عالم رجبی

در صورت ابتلا به سرطان چه کار کنیم؟

دکتر مهدی عالم رجبی
فلوشیپ جراحی روده بزرگ (جراحی کولورکتال) و متخصص جراحی عمومی و دکترای حرفه ای پزشکی 

در این ویدئو آقای دکتر مهدی عالم رجبی در مورد اینکه چنانچه افراد مبتلا به سرطان شدند چه کار کنند مطالبی را ارائه می دهند.


 

متن سخنان آقای دکتر مهدی عالم رجبی:

دکتر مهدی عالم رجبی هستم جراح گوارش و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و در خدمت دوستان در موسسه خیریه نور برای بیماران مبتلا به سرطان
یک سوالی که مطرح است این است که اگر به سرطان روده بزرگ مبتلا شدیم چکار کنیم/ یعنی خدایی نکرده وقتی این اتفاق می افته فرد مراجعه می کند به پزشکش و یه کلونسکوپی انجام می شود بهش می گن که آقایا خانم شما یک توده در روده بزرگتون دارید و جواب پاتولوژی هم بهش میدن و باید چکار کنه ؟ قائدتاً در اینگونه مواقع انتظار نداریم که فرد هیچ استرسی نداشته باشه هیچ نگرانی نداشته باشد و بگیم هیچ اتفاق مهمی نیست قطعا این اتفاق مهمی هست برای هر فرد در خانواده اش و دچار تلاطم می کنه اون خانواده را بنابراین نیازمند یک سری پشتیبانی ها و یک سری دستورالعمل ها هستید این بیماران و خانواده هایشان نکته مهم اینه که فرد بدونه الان باید به کجا مراجعه کند.

معمولا بیماران باید به جراح مراجعه کنند یا به متخصص داخلی یا گوارش مرا جعه می کنند و یا به متخصص سرطان و آنکولوژ‍ی، فارغ از اینها معمولا مراجعه ای وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد تقریبا اشتباه است. ولی من می خواهم این نکته را بگویم که فرد باید به یک مرکز مراجعه بکند یا به یک فرد که مطمئن باشد که آن فرد مجموعه ای از هر سه این موارد و یا حتی موارد بیشتری رادارد. ما در بررسی و درمان بیماران سرطانی و سرطان روده بزرگ به چند تخصص مختلف نیازمندیم ما متخصص گوارش، جراح گوارش، متخصص سرطان و آنکولوژی که بتواند شیمی درمانی و یا رادیو تراپی انجام دهد، مختصص روانپزشکی برای خود فرد و خانواده اش و حتماً به متخصص تغذیه لازمه و یک رادیولوژیست که بتواند عکس ها را خوب تفسیر بکند و روند درمانی بیمار را بتوانیم با آنها جلو ببریم نیاز داریم. ما به مجموعه اینها یک تیم چند تخصص می گوییم که اینها را در یک مجموعه گرد هم بیاوریم و برای همه بیماران را در ابتدا مشورت می کنند و برای برای بیما یک برنامه درمانی شان را تا انتهای کار تصمیم می گیرند.

اینطوری نیست که یک فردی بیاد و وارد سیستم شود و جراح هر کاری دلش خواست بکند متخصص شیمی درمانی هر کاری خودش خواست بکند بعد از آن رادیو تراپی همینجور مهم این است که از ابتدا تصمیم گیری بشود یک تیم داره این کارو انجام می ده می داند چکار بکند و بسته به آن چیزی که قبلاً پیش بینی کرده بیمار را هی ارزیابی می کند و می بینه که کجای کار قرار گرفته و چقدر از آن پیش بینی ها چقدر درست شده و چقدرش هنوز مانده و بر اساس آن پله بعدی درمان را که از قبل انتخاب شده تصمیم گیری می کندو جلو می بره درست انجام بده بنابراین این نکته بسیار مهمی است که فرد به جایی مراجعه کند بکنه و مرکزی مسئولیت درمانش را به عهده بگیرد که مجموعه ای از تمام این تخصص ها را در بر می گیرد.

اسکرول به بالا
Scroll to Top