دکتر مهرداد بهلولی

جراحی پیپک چیست؟


دکتر مهرداد بهلولی

متخصص جراحی، جراحی سرطان و لاپاروسکوپی

در این ویدیو آقای دکتر مهرداد بهلولی به ارائه توضیحاتی در خصوص جراحی پیپک می‌پردازند. دکتر بهلولی اواین جراح پیپک در خاورمیانه و اولین جراح هایپک در ایران هستند. در این روش داروی شیمی درمانی با فشار و با ذرات حباب مانند وارد حفره شکمی می شود.


 

متن سخنان آقای دکتر مهرداد بهلولی:

سلام عرض می کنم من دکتر مهرداد بهلوی هستم متخصص جراحی عمومی و جراحی سرطان در این ویدئو می خواهم در مورد جراحی پیپک صحبت کنم قبل از اینکه اطلاعات را در مورد جراحی پیپک ارائه دهم این را با کمال افتخار می خوام عرض کنم تنها مرکزی که در خاورمیانه جراحی پیپک را انجام داد ما بودیم الان هم ما تنها مرکز درایران انجام این کار هستیم ولی در خاورمیانه دو مرکز در کشورهای دیگه در حال انجام جراحی پیپک هستند.

پیپک مخفف کلمه pressurized intrapertinol Aerosolised Chmotherapy جراحی پیپک به این صورت هست که مایع شیمی درمانی به صورت دانه ها و ذرات قطره ای با فشار بالا به داخل حفره شکم در بیمارانی که کارسیناماتوس پریتونی دارند وقابلیت انجام جراحی هایپک را ندارند و نمی شود برای آنها جراحی هایپک انجام داد و یا کاندید جراحی هایپک در آینده هستند و می خواهیم آماده شون بکنیم برای جراحی هایپک، این ماده شیمی درمانی با این روش به داخل حفره شکم ترزیق می کنیم این باعث می شود وقتی شما با فشار و با ذرات حباب مانند این را به داخل حفره شکم تزریق می کنید قدرت نفوذ داروهای شیمی درمانی در بافت های تومورال افزایش پیدا می کند و وقتی این داروهای شیمی درمانی وارد این غده های سرطانی می شوند باعث می شوند به مرور زمان این غده ها کوچکتر یا کمتر شوند ویا بعضی وقتا از بین بروند و بیمار آماده جراحی های بعدی یا جراحی هایپک شوند یا اینکه در بیمارانی که دیگر هیچ نوع راه حل دیگر از جمله جراحی هایپک برای آنها کار ساز نیست از آسیت شدید شکمی رنج می برند و بیماری بسیار ناتوانشان کرده از این روش برای بهبوود کیفیت زندگی می شود استفاده کرد.

یک تعداد بیماران را ما نمی توانیم پیپک کنیم اینها بیمارانی هستند که توانایی گرفتن بیهوشی عمومی را ندارند و یا اینکه این بیماران انسداد نسبی روده دارند بیش از 50 درصد روه آنها درگیر هست. دراین بیماران اگر شما پیپک را اضافه کنید با توجه به ورم و ادمی که پیپک در جدار روده ایجاد می کند این انسدادشان به صورت انسداد کامل می شود و شما نمی توانید این بیماران را پیپک بکنید.

پیپک به روش لاپارسکوپی انجام می شود احتیاج به باز کردن حفره شکم نیست با دو پورت 11و 5 میلیمتر وارد حفره شکم می شویم ،اول نمونه برداری هیمان را از حفرهو جدار شکم و جاهای مختلف شکم انجام می دهیم از هر چهر قسمت فوقانی و تحتانی شکم در سمت راست و چپ انجام می دهیم و بعد یک اندکسی ما داریم به اسم اندکس pci این را مشخص می کنیم و بعد شیمی درمانی را با این روش انجام می دهیم.

انجام جراحی پیپک احتیاج به اتاق عمل خاصی دارد باید نوع هواگیری اتاق عمل طوری تنظیم شود که داروی شیمی درمانی به راحتی از اتاق عمل خارج شود و باعث آلودگی پرسنل و کسانی که درگیر انجام این عمل هستند نشود و روی ریه این افراد تاثیر نگذارد. جدا از اینها این عمل یک دستگاه و یک تکنولوژی خاصی می خواهد.

خاستگاه این جراحی از آلمان بوده پروفسور مارک ریموند روی این عمل از سال 2000 فکر کرده و در سال 2013 به مرحله اجرا درآورده و کم کم در قسمت های مختلف دنیا بصورت روتین شروع شده الان حدود 30 تا35 کشور دنیا دارند این عمل را انجام می دهند و خوشبختانه کشور ما شانزدهمین کشور بود که این عمل جراحی را شروع کردیم و ما نزدیک 80 بیمار را ما به روش پیپک درمان کردیم البته ما پیپک را بعد از هایپک شروع کردیم یک مزیتی که جراحی پیپک دارد این است که می شود این را با دفعات متعدد تکرار کرد برخلاف هایپک که معمولا یکبار بیشتر نمی شود انجام داد البته هایپک هم می شود در برخی مواردتکرار کرد ولی معمولا هایپک یکبار ولی پیپک به دفعات می شود تکرار کرد.

من ازموسسه نور تشکر می کنم که این فرصت را در اختیار من گذاشتید امیدوارم مطالب مفید بوده باشد.

اسکرول به بالا
Scroll to Top