دکتر بابک حیدری اقدم

بیماران قلبی در مواجهه با کرونا چه کنند؟

دکتر بابک حیدری اقدم
متخصص قلب و عروق، فلوشیپ فوق‌تخصصی آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و رییس بیمارستان جم

در این ویدئو جناب آقای دکتر بابک حیدری اقدم متخصص قلب و عروق، فلوشیپ فوق‌تخصصی آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و رییس بیمارستان جم توضیحاتی جهت آگاهی شما عزیزان در خصوص سلامت قلب بیان می کنند.


 

متن سخنان آقای دکتر بابک حیدری اقدم:

به نام خدا من دکتر بابک حیدری اقدم هستم متخصص قلب و عروق و فوق تخصص کاردیولوژی. سلام و عرض ادب دارم خدمت شما.

ببینید خب کرونا بحث روزه. واقعیت اینه که همه‌ی جوامع به آن مبتلا هستند و ما هم با آن درگیریم. ما این رو به دو دسته تقسیم می‌کنیم. یک، حالتی است که شما کرونا گرفتید. عوارض کرونا روی قلب و عروق چیه؟ دو، حالتی که شما بیماری قلبی دارید، چه کار باید بکنید که مبتلا به کرونا نشوید؟

شایع‌ترین عوارض کرونا در مورد قلب ایجاد لخته‌ است. برای همین اکثر بیمارانی که دچار کرونا می‌شوند داروهای ضدلخته مثل آسپیرین، واروکسابان، وارفارین یا داروی تزریقی مثل اینوکساپارین برایشان تجویز می‌شود. بعضا یه سری عوارض روی قلب می‌ذاره، مثل آریتمی‌ها، بعضا باعث افزایش فشار خون می‌شه. تپش قلب ایجاد می‌کنه که جزو عوارضی هست که کرونا مستقیما روی قلب می‌ذاره و توی بعضی‌ها دیده می‌شه. لزوما برای همه پیش نمیاد، تو بعضی افراد دیده می‌شه.

از طرفی باعث می‌شه بیماری زمینه‌ایِ بیماران قلبی هم تشدید پیدا کنه. یعنی بیماری که مبتلا به بیماری قلبی هست با ابتلا به کرونا فشارش بالاتر می‌ره.
ممکنه بیمار دچار تنگی رگ بوده و با ابتلا، لخته‌ای اضافه بشه و این باعث بشه عوارض قلبی پیدا کنه. برای همین همیشه افرادی که کرونا می‌گیرن، حتما از این جهات هم معاینه می‌شن که درمان بشن. مثلا بهشان می‌گویند که آسپرین استفاده کنند. مریض‌هایی که بستری هستند هم بهشان تزریقی دارو می‌دهند.

حالا چه کار کنیم که به بیماری کرونا مبتلا نشیم؟ بهترین و مهم‌ترینش پروتکل‌های حفاظت فردی بدن است: زدن ماسک، فاصله‌ی اجتماعی، عدم حضور در مکان‌های پر ازدحام. این چند مورد خیلی مهم است. یعنی این که که ماسک بزنید، بهداشت فردی را رعایت کنید، دست‌هایتان را مداوم بشویید خیلی اهمیت دارد.

حالا بعضا تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف برخی داروها ممکنه در ابتلا شما به کرونا موثر باشه. بعضی از مطالعات ثابت کردن، بعضی‌ها نکردن. مثل مصرف روزانه‌ی ویتامین سی، مصرف زینک، مصرف ویتامین د۳، میوه‌ها، سبزیجات و آنتی اکسیدان‌ها که در این قضیه موثر هستند. یکی از تحقیق‌های اخیر در مورد دارویی مثل فاموتیدین و ملاتونین هست که گفته موثره. بهتره اونها رو با تجویز پزشک استفاده کنید. ولی طبیعتا ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها روی این مساله تاثیر دارند. اگر شما بهداشت فردی و اون مواردی که گفتم را رعایت کنید، از این‌ها هم می‌تونید به عنوان کمک استفاده کنید تا ریسک ابتلای شما به بیماری کرونا رو کمتر بکنه.

اسکرول به بالا
Scroll to Top