دکتر عبدالله ناصحی

به مناسب هفته سلامت مردان

دکتر عبدالله ناصحی
متخصص جراح کلیه و مجاری اداری و تناسلی فلوشیپ جراحی درون بین کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (اندویورولوژی)

در هفته سلامت مردان آقای دکتر عبدالله ناصحی در مورد بیماری های مخصوص آقایان و همچنین از نظر عمومی صحبت می کند.


 

متن سخنان آقای دکتر عبدالله ناصحی:

سلام روزتون بخیر من دکتر ناصحی هستم متخصص اورولوژی و اندیورولوژی در بیمارستان جم. به مناسبت هفته سلامت مردان در موسسه خیریه نور که موسسه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان هستند از من خواستند که در مورد هفته سلامت مردان مطالبی را خدمتتون ارائه بدم. این روز یک روز جهانی که بین 21-15 ژوئن که در سراسر جهان به مناسبت در واقع هفته سلامت مردان برگزار میشه.

علتش اینه که مردان در همه جوامع به خصوص ایران نیروی اصلی کار حساب میشن علتش اینه که در نتیجه حمایت از مردان و حفظ سلامت آنها به حفظ سلامت جامعه و در واقع ادامه حیات خانواده ها کمک می کنه در مورد مسئله سلامتی آقایون خب یک سری مسائلی هست که به طور کلی در مورد سلامت همه جامعه مطرح هست و اون مسائلی از قبیل کنترل بیماری ها شون هست، کنترل فشار خون هست، کنترل دیابت هست ورزش مناسب هست، مصرف مناسب میزان مایعات هست که این در پیشگیری از بیماری های دستگاه ادراری موثر هست به عنوان مثال دیابت یکی از علل اصلی بیماری های کلیوی هست در دراز مدت می تواند روی عملکرد کار کلیه تاثیر بگذارد ما تعداد زیادی از بیماران مون دچار نارسایی کلیه می شوند در نهایت کارشون به دیالیز و بعدها ممکنه به پیوند کلیه برسه بیماران دیابتیک هستند و یا خیلی از بیمارانی که مشکلات جنسی براشون بوجود می آید اینها در زمینه دیابت براشون بوجود می آید در نتیجه با انجام یک سری آزمایشات ساده و کنترل قند خون ما می توانیم از بوجود آمدن این مشکلات جلو گیری بکنیم و خب وقتی که بیماری پیشگیری می شود و کنترل می شود می تواند از در واقع از هزینه های بسیار گزافی که به جامعه و سیستم درمانی مملکت تحمیل می شود ما پیشگیری بکنیم.

در مورد فشار خون هم همین داستان هست فشار خون یک بیماری بسیار بدون خبر و موذی هست که می تواند در افراد بوجود آید بدون هیچ علائمی. راه ساده اش کنترل فشار خون بیمار بوسیله پزشک و مراکز درمانی به طور مرتب هر چند ماه یک بار هست. چیزی که در بوجود آمدن فشار خون موثر هست: چند عامل بسیار مهم هست یکی متاسفانه ما در ایران مصرف سرانه نمک خیلی بالا هست و این مصرف بالای نمک در عوامل مهم در بوجود آمدن فشار خون هست خب ما می توانیم به راحتی می تونیم باکم کردن مصرف نمک ، میتوانیم از بوجود آمدن فشار خون پیشگیری کنیم. ورزش مناسب و کنترل وزن می تواند به کنترل فشار خون و همچنین بیماری دیابت خیلی کمک کننده باشد . فشار خون هم مثل دیابت تو خیلی از اعضای سیستم ادراری می تواند موثر باشد خودش می تواند باعث نارسایی کلیه شود و در نهایت با کنترل مناسب فشار خون ما می توانیم از بوجود آمدن این مشکلات و عواقب ناشی از آن به حساب جلوگیری بکنیم.

مصرف زیاد مایعات که توصیه می شود بخصوص در افراد سالم و بخصوص درکسانی که در محیط های گرم در مشاغلی که در محیط با حرارت بالا کیس هایی که در کوره های آجر پزی در نانوایی ها در کارخانه فولاد که در محیطهایی گرم هست توصیه می شود به خاطر اینکه که وقتی مصرف مایعات کم باشد و تعریق چون زیاد هست این جریان خون کلیه را پایین می آورد و این می تواند باعث صدمه زدن به کلیه شود و در شرایط اگر به صورت مزمن باشد می تواند باعث نارسایی کلیوی شود. خب عواقبش چیه این یکی از عواقب مصرف کم مایعات می تواند سنگ های ادراری باشد سنگ های ادراری متاسفانه گاهی اوقات بدون علامت و بدون سر و صدا باشد البته خب موارد زیادی داریم که بیمار میاد بصورت پر سر و صدا و با یه قولنج و درد کلیه و اون زمانیکه که سنگ حرکت کرده مجاری ادراری به خصوص حالب در آن صورت با یک درد شدید به اورژانس بیمارستان مراجعه می کند ولی در بعضی مواقع هم بصورت خاموش می بینیم به بیمارهر دو کلیه اش پر از سنگ است بدون اینکه متوجه شده باشه حداقل بیماران بخصوص آقایان در یک بررسی سالانه حداقل یک چک آپ از سیستم ادراری و بخصوص کلیه هایشان باشد.

چیز دیگری که بیماران را تهدید می کند بخصوص مردان بالای 50 سال رو مساله بیماری های پروستات هست بخصوص مساله سرطان پروستات هست سرطان پروستات یکی از سرطان های شایع در دنیاست و میشه گفت بعد از سرطان ریه شایع ترین سرطان هست درآقایان. ما در این موارد در چند دهه اخیر یک تست تشخیصی بنام تست PSA یا همون آنتی ژن اختصاصی پروستات بوجود آمده که در چند دهه گذشته خب این منجر به این شده که شناسایی سرطان پروستات در مراحل اولیه خیلی زود تر بوجود بیاد و قبل از اینکه بیمار به یک بیمار پیشرفته با درگیری شدید استخوانی به مرحله ای برسد که در بعضی اوقات غیر قابل درمان و غیر قابل عمل هست می توانیم با انجام این آزمایش PSAدر مردان بالا 50 سال به تشخیص زود رس بیماری سرطان پروستات دست پیدا کنیم و این منجرمیشه به اینکه درمان در یک مرحله اولیه و در جاییکه برای بیمار میشه اقدامی انجام داد به تشخیص زود رس برسیم.

مساله دیگر مساله مصرف سیگار است سیگار همانطور که می دانید غیر از اینکه خب عامل خیلی از سرطان ها در جاهای مختلف بخصوص سرطان ریه هست یکی از عوامل تشدید کننده سرطان مثانه هست ما توصیه مون به عدم مصرف سیگار برای همه است به خصوص در رشته ما یکی از عوامل مستعد کننده در سرطان های مثانه سیگار هست ما این شیوع سرطان مثانه در بیماران سیگاری چند برابر افراد غیر سیگاری هست بخصوص و قتی که ما مواجه می شیم با یک فرد که میاد مراجعه می کند و شکایتش از وجود خون در ادرار هست، اولین چیزی که از مریض می پرسیم آیا بیمار سیگاری هست یا نه؟ چون در بیماران سیگاری این یک زنگ خطر هست خون در ادرار در یک فرد ی که سیگار می کشد ما رو حتما مشکوک می کند که این حتماً یک جایی در سیستم ادراریش از حالب تا مثانه در واقع این ممکنه مبتلا به سرطان در دستگاه ادراریش باشه بنابراین توصیه ما این هست که در افرادی که سیگار می کشند سیگار را ترک بکنند در افرادی که سیگار می کشند و خدایی نکرده در ادرارشون خون دیده می شود حتما به پزشک متخصص مراجعه بکنند و با بررسی های اولیه با یک سونوگرافی از سیستم ادراری می تونند این را کنترل بکنند و در مراحل اولیه از بوجود امدن یک بیماری پیشرفته جلوگیری کنند.

مساله ای که وجود دارد در آقایان مساله باروری هست اصولاً در این آمار جهانی هست ده درصد از زوج هایی که در سال اول ازدواجشون اینها با یک مشکل در بچه دار شدن مواجه هستند و در واقع خب اگر بخواهیم به طور آماری در نظر بگیریم این 50 درصد از موارد مشکلاته در واقع فرد مؤنث هست و 50 درصد مشکلاته فرد مذکر است. در مرد افراد مذکر که چون اینجا ما در واقع هفته سلامت مردان هست خب یک سری از بیماری ها می تواند در بوجود آمدن نارباروری در مردان کمک کننده باشد به عنوان مثال اینکه فرد آیا سابقه نهان بیضگی داشته یا نه ؟ و اصلاً به این توجه شده آیا بیضه هاش از دوران بچگی به داخل کیسه بیضه نزول کرده؟ آیا این فرد دچار واریکوسل هست یا نه؟ اینها با معاینات دوره ای و معاینات در زمان مراجعه به پزشک مشخص می شود البته همانطور که گفته شده در مراحل اولیه خود چاقی، خود فشار خون خود مصرف سیگار و دیابت خود اینها می توانند کمک کننده باشند در تشدید ناباروری در مردان.

اینکه ما چون فرصتی شده در اینجا ما صحبت بکنیم و به خصوص در مسئله سلامتی مردان این مسئله خیلی اهمیت داره بیشتر ما به همه توصیه می کنیم یکی اینه که قند خونشون را کنترل کنند فشار خونشون رو کنترل کنند حتما مصرف میزان نمک در غذا راکنترل داشته باشند و اینکه عادت شده ما در جامعه حتی یک سیب هم میخوان بخورن بهش نمک میزنن در صورتی که اصلا این میزان نمک خیلی خیلی زیاد ه و سلامتیشون رو تهدید می کنه مصرف مایعات ورزش مناسب و روزانه و ورزش های مداوم خودش به سلامت همه بدن در مردان کمک می کنه و خب یک سهم بزرگشم در سلامت سیستم ادراری و کلیوی هستش بنابراین آروزی سلامتی برای همه مردان پر افتخار جامعه می کنم و امیدوارم که با گوش دادن به این توصیه ها از بوجود آمدن بیماری هایی که غیر قابل علاج هست پیشگیری شود

اسکرول به بالا
Scroll to Top