خودآزمایی پستان جهت تشخیص زودهنگام سرطان

خودآزمایی پستان جهت تشخیص زود هنگام

سرطان پستان (BC) یکی از متداول ترین سرطان ها در میان زنان در سراسر جهان است و شیوع آن در کشور های در حال توسعه به سرعت در حال افزایش است.

عوامل متعددی منجر به بروز این سرطان می شوند و تلاش های بسیاری در جهت پیشگیری و درمان آن در حال انجام است.

گرچه نمی توان از ایجاد آن جلوگیری کرد اما با تشخیص زودرس، طول عمر افراد مبتلا افزایش می یابد.

خود آزمایی پستان روشی ارزان و غیر تهاجمی جهت تشخیص است و جهت ارتقای سطح آگاهی و عملکرد بهتر زنان در مورد تشخیص زودرس سرطان پستان مفید است و می تواند تا حد زیادی از پیامد های منفی و زیان بار اقتصادی، روحی، عاطفی و اجتماعی بکاهد.

بهترین زمان برای انجام خودآزمائی ماهانه پستان، ۲ الی ۳ روز پس از قطع خونریزی عادت ماهانه است. همه خانم ها باید از ۲۰ سالگی شروع به انجام خودآزمائی پستان کنند.

خودآزمایی را نباید قبل یا در زمان عادت ماهانه انجام داد، چون پستان ها متورم و دردناک هستند.در دوران یائسگی، حاملگی و شیردهی معاینه را در روز اول هر ماه یا هر روز دلخواه دیگر می توانید انجام دهید. به هیچ وجه نباید هنگام حاملگی یا شیردهی، خودآزمائی پستان را متوقف کنید.

خودآزمائی پستان راحت ترین راه شناخت بیماری توسط خود خانم ها است. شایع ترین علامت سرطان پستان، وجود یک غده سفت و بدون درد در پستان است.

خود آزمائی پستان شامل دو قسمت است:

1) نگاه کردن به پستان ها درجلوی آیینه
2) لمس کامل پستان ها

در هنگام نگاه کردن به پستان ها هرگونه تغییرات غیر طبیعی شامل فرورفتگی های کوچک یا بزرگ در پوست پستان، تو کشیدگی نوک پستان که به تازگی ایجاد شده باشد ، زخم نوک پستان، قرمزی پوسوت یا پوسته پوسته شدن و خارش نوک و هاله اطراف پستان، قرمز و متورم شدن پستان و تغییرات شبیه پوست پرتقال در پوست پستان را جستجو کنید.

لمس پستان مهمترین مرحله خودآزمائی پستان است . لمس یک غده ( توده ) سفت و بدون درد است و هر گونه غده و هر سفتی در پستان مهم است. برای انجام صحیح ، لمس بافت پستان را بین پوست و دنده ها فشار دهید و پوست را روی بافت پستان بلغزانید. ترشحات خونی یا خونابه ای و بی رنگ مخصوصاً یک طرفه در پستان مهم است و ممکن است به دلیل بیماری های سرطانی ایجاد شده باشد.

مهندسان سرطان ایران

ویدئوهای موسسه خیریه نور را در زمینه خودآزمایی پستان جهت تشخیص زود هنگام سرطان مشاهده نمایید.

اسکرول به بالا
Scroll to Top