پیشگیری از سرطان

آیا می توان از سرطان معده جلوگیری کرد؟

مواردی هستند که شما با رعایت آن ها می توانید خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهید.

رژیم غذایی مناسب، تغذیه سالم، تناسب اندام و فعالیت فیزیکی کافی:

در چند دهه گذشته کاهش چشمگیر سرطان معده در نتیجه کاهش عوامل خطر شناخته شده در رژیم های غذایی است. استفاده از یخچال به منظور ذخیره سازی غذا به جای نگهداری غذاها توسط نمک، به صورت ترشیجات و یا دودی کردن به کاهش خطر ابتلا به سرطان معده کمک کرده است. اجتناب از مصرف گوشت دودی شده، ماهی شور و خوراکی هایی که با استفاده از اسید فرآوری شده اند از جمله اصلاحات مفید رژیم غذایی هستند.

همچنین مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات تازه می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد. مرکباتی مثل پرتقال، لیمو و گریپ فروت به طور خاص می توانند مفید باشد. مصرف گریپ فروت و آب گریپ فروت می تواند آشکارا سطح داروها را در خون تغییر دهد. البته لازم است قبل از اضافه کردن گریپ فروت به رژیم غذایی در مورد تاثیرات آن بررسی های کافی صورت گیرد.

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند رژیم غذایی ما بر پایه غذاهای گیاهی (نباتی) باشد که شامل خوردن روزی حداقل نصف لیوان آب سبزیجات و میوه است. انتخاب نان های سبوس دار، پاستا و نشاسته به جای غلات فراوری شده و مصرف ماهی، مرغ یا حبوبات به جای گوشت فرآوری شده و گوشت قرمز به کاهش ابتلا به سرطان معده کمک کند.

مطالعات در مورد استفاده از مکمل های غذایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان معده نتایج متفاوتی را نشان داده اند.

برخی مطالعات نشان داده اند که ممکن است ترکیبی از آنتی اکسیدان ها (ویتامین A، C، E و سلنیوم معدنی) خطر ابتلا به سرطان معده در افراد با تغذیه نامناسب را کاهش می دهد؛ اما در اغلب مطالعات افرادی بررسی شده اند که تغذیه مناسب دارند و نیازی به قرص در رژیم غذایی خود ندارند که البته تحقیق بیشتری در این زمینه لازم است.

 بعلاوه برخی مطالعات نشان داده اند که نوشیدن چای، به خصوص چای سبز، ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد. اکثر مطالعات مربوط به این موضوع در لینک زیر قابل دسترسی هستند.

American Cancer Society Guidelines on Nutrition and Physical Activity for Cancer Prevention

افزایش وزن و چاقی ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد. انجام فعالیت فیزیکی به کاهش خطرابتلاء کمک می کند. انجمن سرطان آمریکا حفظ وزن طبیعی در تمام طول زندگی همراه با مصرف کالری متناسب با فعالیت های فیزیکی را توصیه کرده است. کاهش وزن و فعالیت فیزیکی کافی، علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، می تواند مانع انواع سرطان ها و ابتلا به سایر بیماری ها گردد.

پیشنهادات مناسب در جهت پیشگیری از سرطان معده:

اجتناب از مصرف دخانیات:

مصرف سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان معده، بخصوص در قسمت بالای معده نزدیک به مری را افزایش دهد.

مصرف سیگار خطر ابتلا به تعداد زیادی از انواع دیگر سرطان را هم افزایش می دهد و عامل حدود یک سوم از مرگ و میر ها در ایالات متحده امریکاست. اگر شما سیگاری نیستید این موضوع بسیار خوب است و این کار را هرگز شروع نکنید و اگر تا به حال سیگار می کشیدید لطفا هر چه سریعتر سیگار را ترک کنید.

معالجه عفونت اچ پایلوری H-pylori:

تا به حال به امروز آمار و درصد خیلی دقیق در مورد افرادی که شیارهای معده آنها با باکتری اچ پایلوری آلوده شده است مشخص نشده، اما آخرین یافته پژوهشی حاکی براین است که آنهایی که هیچ علائمی ندارد لازم نیست با آنتی بیوتیک درمان شوند.

تجویز آنتی بیوتیک به تمام افراد با آلودگی اچ پایلوری ممکن است تعداد ضایعات پیش سرطانی در معده را کاهش و خطر گسترش سرطان معده را کاهش دهد، اما تمام مطالعات این موضوع را تایید نکرده اند. تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. اگر پزشک شما بر این باور است که ممکن است عفونت اچ پایلوری داشته باشید، چندین راه برای آزمایش وجود دارد. آسان ترین راه یک آزمایش خون است که به دنبال پادتن ها برای اچ پایلوری است. پادتن ها پروتئین هایی در سیستم ایمنی بدن هستند که به ورود عفونت واکنش نشان می دهند. نتیجه یک آزمایش پادتن اچ پایلوری مثبت می تواند دلالت بر این باشد که شما به اچ پایلوری آلوده شده اید و یا اینکه در گذشته یک عفونت داشته اید.

روش دیگر آندوسکوپی است که شامل نمونه‌برداری از شیارهای معده می‌شود. از این نمونه می‌توان برای آزمایش‌ها شیمیایی شناسایی این نوع باکتری هم استفاده کرد. همچنین پزشکان می‌توانند در نمونه‌ها او پای لوری را با میکروسکوپ شناسایی کنند. نمونه‌ها را می‌توان کشت داد (در محیط کشت آزمایشگاهی) که منجر به رشد او پای لوری در محیط کشت خواهد شد.

یک آزمایش تنفسی مخصوص هم برای تشخیص وجود او پای لوری وجود دارد. برای این آزمایش بیمار یک مایع محتوی اوره را می‌خورد اگر او پای لوری داشته باشد، اوره به‌صورت شیمیایی تغییر خواهد کرد. سپس نمونه هوای تنفس او برای این تغییرات شیمیایی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

مصرف آسپیرین:

مصرف آسپیرین یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد. در ضمن این داروها می توانند خطر پیشرفت پولیپ روده بزرگ و سرطان روده بزرگ را کاهش دهند؛ اما آنها می توانند عامل جدی خونریزی داخلی که ممکن است جان بیمار را تهدید کند و دیگر خطرات ناشناخته برای سلامت افراد باشند، به شمار روند. پزشکان معتقدند بیمارانی که به دلایل مختلف درمانی، مانند آرتروز این داروها را استفاده می کنند، از مزیت جانبی مصرف این داروها که کاهش خطرابتلا به سرطان است بهره مند می گردند؛ اما پزشکان مصرف دائمی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را با هدف جلوگیری از سرطان معده توصیه نمی کنند.

مطالعات نیز مشخص نکرده‌اند که مزایای کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، با مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تا چه اندازه خطر بروز خونریزی را به همراه دارد.

 افراد پر خطر:

فقط درصد اندکی از سرطان های معده ناشی از سندروم سرطان معده، موروثی است؛ اما تشخیص درست و به موقع آن اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا اغلب افرادی که این شرایط را به ارث برده اند به سرطان معده دچار می شوند.

سابقه وجود یک نوع خاص از سرطان پستان (Lobular Breast Carcinoma) قبل از ۵۰ سالگی و سرطان معده در یکی از بستگان نزدیک گویای اینست که فرد در معرض خطر ابتلا به این سندروم است؛ بنابراین این افراد باید از پزشک متخصص ژنتیک، درباره گرفتن آزمایشات ژنتیک، مشاوره بگیرند، اگر آزمایش نشان داد که فرد دارای تغییر غیرعادی در ژن CDH1 است، بسیاری از پزشکان توصیه خواهند کرد که آنها قبل از ابتلا به سرطان، معده خود را بردارند.

مترجم: صابر رضایی
ویراستار: مریم افروزی
پزشک مشاور: دکتر فرامرز کریمیان

اسکرول به بالا
Scroll to Top