کتاب روانشناسی و سرطان

کتاب روانشناسی و سرطان

معرفی کتاب: “روانشناسی و سرطان”
نویسندگان: زهرا سادات خوش چشم، میلاد خواجه پور، نازنین اصغری، سمیرا غلام حسینی
ناشر: انتشارات آزمون یار پویا

کتاب روانشناسی و سرطان مناسب چه کسانی است؟

این کتاب برای درمانگران و کسانی که با بیماران مبتلا به سرطان ارتباط نزدیکی دارند، مفید و کاربردی است.

سرطان نیز همانند تمام بیماری‌های مزمن، شامل رشته‌ای از خطرها و مشکلات پیوسته در حال تغییر است که اغلب در طول زمان، شدت می‌یابند. سرطان باعث ایجاد استرس‌های منحصر به فردی برای بیمار و خانواده‌اش می‌شود. این بیماران، سرطان را “قاتل حقیقی” خود می‌دانند که موجب درد، ناتوانی و تغییر شکل آن‌ها می‌شود.

حتی در میان بیمارانی که بهبود می‌یابند و در ماه‌ها یا سال‌های اول به خوبی سازگاری پیدا می‌کنند، ترس از برگشت بیماری وجود دارد و اگر بیماری بازگردد بعضی از افراد، به سبب ترسشان، از نظر روانی فلج می‌شوند. افزون بر این، بعضی از بیماران، درمان را از خود بیماری نفرت‌بارتر می‌دانند. میزان پذیرش سرطان از سوی فرد، بر نتایج درمان و روند بیماری موثر است. در افرادی که به شدت به استرس دچارند و سازگاری ندارند، فعالیت دستگاه ایمنی بدن، اندک است و بعضی شواهد نشان می‌دهد که اگر عملکرد دستگاه ایمنی بدن مختل شود، سرعت پیشرفت بیماری فزونی می‌گیرد.

با وجود تمام استرس‌های همراه سرطان، اغلب بیماران انعطاف پذیری فراوانی دارند و سازگاری منطقی نشان می‌دهند. اگرچه ممکن است سازگاری با سرطان برای بیماران در ماه‌های اول و در شرایطی که بیماری در حال تشدید است خیلی سخت باشد ولی با گذشت زمان و در دوره‌ی بهبود یا پس از بهبود یافتن، این امر آسان‌تر می‌شود.

خیلی از بیماران سرطانی، دچار مشکلات روانی می‌شوند که ناشی از تغییر در روابط آن‌ها با خانواده و دوستانشان است. در بعضی موارد، ممکن است بیمار از روابط اجتماعی دوری گزیند، چرا که به دلیل بیماری، احساس زشتی یا خجالت می‌کند، به ویژه اگر شکل بدنش آشکارا تغییر کرده باشد به بیان دیگر شرایط جسمی و درمان بیمار ممکن است مانع ارتباط او با دیگران شود، و یا امکان دارد مردم از فرد دوری کنند.

اسکرول به بالا
Scroll to Top