برگزاری همایش عمومی غربالگری، آگاهی بخشی و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ایلام

برگزاری همایش عمومی آگاهی بخشی و تشخیص زودهنگام سرطان پستان در ایلام

برگزاری همایش عمومی آگاهی بخشی، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان ویژه بانوان در ایلام

با حضور مدیر کل امور اجتماعی استانداری، مشاور استاندار در امور بانوان و خانواده، معاون بهداشتی، رییس مرکز مشارکت های اجتماعی دانشگاه، مشاور رییس دانشگاه در امور بانوان، کارکنان بخش های مختلف دانشگاه و جمع کثیری از بانوان ایلامی؛ همایش عمومی آگاهی بخشی، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان ویژه بانوان در سالن اجتماعات هلال احمر ایلام برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وب دا، در ابتدای این همایش مدیر مرکز مشارکت های اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایلام ضمن خیر مقدم به حاضران اظهار داشت: مهمترین بار سلامت بر روی دوش خود فرد است چرا که احساس مسئولیت و تکلیف؛ فرد را متوجه حفظ سلامت خود می سازد.

دکتر جمیل صادقی فر افزود: سبک جدید زندگی در سایه پیشرفت و تکنولوژی باعث شده که رفاه و آسایش برای انسان به دست آید اما در کنار این رفاه؛ سلامت فرد نیز دچار مخاطرات فراوانی شده است.

وی خاطر نشان کرد: سبک زندگی غیرمناسب و غیراصولی بیشترین ضرر را برای سلامت ما دارد لذا باید در جهت حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلاء به بیماری های مختلف خصوصاً بیماری سرطان؛ در رفتارهای روزمره و سبک زندگی خود بازنگری نماییم و آن را به سوی تغییرات مثبت سوق دهیم.

در ادامه این همایش دکتر حسن نورمحمدی فوق تخصص آنکولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: معاینه منظم بهترین راه مقابله با بیماری سرطان سینه در زنان است و اهمیت دادن به سلامتی با مراجعه به مراکز بهداشتی، سبک زندگی ، تحرک و فعالیت بدنی از کودکی و پیشگیری قبل از وقوع بیماری تا حد بسیار زیادی می تواند در کاهش میزان شیوع این نوع سرطان موثر باشد.

وی از سرطان سینه به عنوان شایع ترین نوع سرطان زنان در کشور نام برد و گفت: این بیماری، به صورت عمده در زنان بالای ۴۵ سال مشاهده می شود در واقع این نوع بیماری در زنان ۱۵۰ برابر نسبت به مردان بیشتر است.

دکتر نورمحمدی با اشاره به اینکه پیشگیری مهمتر از درمان است و هزینه های درمانی را کاهش می دهد، یادآور شد: مقوله مهم خود مراقبتی نقش موثری در پیشگیری از ابتلاء به سرطان سینه دارد، روش اصلی درمان این بیماری جراحی است، اما اگر این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود به طور کلی قابل درمان بوده و حتی نیاز به جراحی پیچیده ندارد.

وی، سه روش تشخیص زودرس، خودآزمایی سینه ها، معاینه توسط پزشک و آزمایش غربالگری و ماموگرافی را بسیار مهم دانست تا این بیماری در ابتدا تشخیص و درمان شود.

این فوق تخصص جراحی سرطان تاکید کرد: لمس توده یا تومور در سینه، ترشح آب یا خون آبه از سینه، تغییرات در پوست بافت پستان، بزرگی غدد لنفاوی زیربغل از علائمی است که بانوان در صورت مشاهده آن باید به پزشک مراجعه کنند.

وی با انتقاد از ضعف آگاهی بخشی در مورد این بیماری در استان گفت: باید همه پای کار آیند و با آگاهی بخشی در رفع این ضعف بکوشیم.

در بخش دیگری از این همایش دکتر آناهیتا جلیلیان جراح و متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه ۱۸ نوع سرطان وجود دارد که سرطان سینه شایع‌ترین آنان در بین زنان است، گفت: از هر ۸ زن در کشور، یک نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود.

وی ادامه داد: از زمانی که یک سلول سرطانی در سینه یک فرد شروع به رشد می‌کند، پس از گذشت ۱۰۰ روز اندازه آن دو برابر می شود.

دکتر جلیلیان ضمن تشریح برخی از درمان های متداول در عرصه پزشکی برای بیماران سرطانی یادآور شد: یکی از روش‌هایی که می‌تواند در پیشگیری از پیشرفت بیماری سرطان سینه در بانوان و حتی پیشگیری از وخامت آن نقش موثری دارد، استفاده از دستگاه تشخیصی ماموگرافی است که می تواند سه سال زودتر از بروز علائم بالینی سرطان؛ تشخیص آن را امکان‌پذیر کند.

وی در ادامه این مبحث تصریح کرد: بنابراین نیاز است که با معاینات متعدد و انجام ماموگرافی؛ پیش از آنکه دیر شود و سرطان در بدن توسعه پیدا کند، علائم آن را تشخیص دهیم و مراحل درمان را آغاز کنیم.

گفتنی است که در ادامه این همایش سخنرانان به سوالات و ابهامات شرکت‌کنندگان در رابطه با سبک زندگی و تغذیه مناسب، راه های پیشگیری از سرطان و مراحل درمان آن پاسخ دادند.

 

اسکرول به بالا
Scroll to Top