امضای تفاهم نامه نیماد با موسسه خیریه نور

امضای تفاهم نامه نیماد با موسسه خیریه نور

با امضای تفاهم نامه ای بین «نیماد» و «موسسه خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نور»  

حمایت خیرین از طرح های ملی تحقیقاتی علوم پزشکی در معاونت تحقیقات وزارت بهداشت کلید خورد.

«مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران» (نیماد) و «مؤسسه غیردولتی خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نور» ، در راستای توسعه مشارکت های مردمی، اشاعه و گسترش فرهنگ نیکوکاری و بهره گیری از آن در اعتلای پژوهش و فناوری، تفاهم نامه همکاری های پژوهشی امضا کردند.

به گزارش خبرنگار موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) این تفاهمنامه که صبح شنبه یکم تیر ماه ۹۸ در محل موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی  ایران،  به امضای دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت و رییس نیماد و مهندس هوشنگ ادهمی ، مدیرعامل موسسه غیردولتی خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نور رسید، نخستین تفاهم نامه انجام شده برای حمایت از طرح های ملی تحقیقات علوم پزشکی در سطح ستادی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت است.

دکتر ملک زاده: ۸۵ درصد سرطانها در آینده قابل درمان می شوند

دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت و رییس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) پیش از امضای این تفاهم نامه گفت: سرطان ۲۰ درصد از علل مرگ و میر در ایران را تشکیل می دهد و افراد بالای ۶۰ سال بیشتر در معرض سرطان قرار می گیرند.

رییس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) افزود : تشکیل نخستین نظام ثبت سرطان که برای نخستین بار موجب ثبت دقیق موارد جدید بروز سرطان در ایران شده است، رشد جمعیت و پیری جمعیت سبب افزایش آمار سرطان در ایران نسبت به سالهای گذشته شده است ؛ حال آن که متوسط بروز سرطان در ایران پایین تر از متوسط دنیاست و سونامی سرطان در کشور ما حقیقت ندارد.

وی با اشاره به این که هم اکنون ۵۰ درصد سرطانهای تشخیص داده شده قابل درمان هستند و نیم دیگر قابل درمان نیستند گفت: طی ۲۰ سال آینده ۸۵ درصد سرطانها در جهان قابل درمان خواهند شد

دکتر ملک زاده خاطرنشان کرد: با پیشرفتهای علمی حاصل شده در جهان، بسیاری از سرطانها، حتی قبل از ایجاد و پیش از رسیدن به مرحله بدخیمی ، قابل تشخیص خواهند بود. از جمله سرطان مثانه که در ایران هر سال یکهزار فوتی دارد، با استفاده از روش ساده آزمایش ادرار، ۵ سال قبل از بروز، قابل تشخیص خواهد بود.

وی نقش « پزشکی دقیق» را در درمان بیماری ها و از جمله  سرطانها در آینده، بسیار تحول آفرین و مهم توصیف کرد.

رییس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران با اشاره به حضور ۲۰۰ محقق سرطان در ایران، به حمایت نیماد از طرح های تحقیقاتی مرتبط با سرطان اشاره کرد و گفت: هدف این حمایت تشخیص زودرس سرطان و درمان بموقع آنهاست.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با بیان این که بودجه های دولتی در حوزه تحقیقات بسیار محدود است، اظهار امیدواری کرد که با استفاده از حمایت خیرین و موسسه غیردولتی خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان گامهای جدیدی در توسعه تحقیقات مرتبط با سرطان برداشته شود.

به گزارش نیماد، همچنین مهندس هوشنگ ادهمی ، رییس موسسه غیردولتی خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نور نیز طی سخنانی گفت: تاسیس این موسسه  درحالی صورت گرفت که هیچ از اعضای هیات مدیره و موسسان این موسسه خیریه، مبتلا به سرطان نبودند که انگیزه ای برای ایجاد این موسسه شده باشد ؛ بلکه هدف ، صرفا حمایت از بیماران مبتلا به سرطان با توجه به نیازسنجی صورت گرفته در جامعه بوده است.

وی  گفت: هم اکنون این موسسه در  لرستان، شیراز، بندرعباس، یاسوج، آبادان، خرم آباد ، تهران و ایلام شعبه دارد.

به گفته رییس موسسه خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نور، این موسسه، مرجع اصلی تشخیص سرطان نیست؛ بلکه آموزش و خودمراقبتی بیماران در برابر بیماری سرطان، درمان و حمایت از مبتلایان سرطان و بویژه بیماران نیازمند شیمی درمانی و حمایت از تحقیقات در زمینه های مختلف حوزه سرطان ، سه محور اصلی فعالیت های این موسسه است.

وی اظهار امیدواری کرد که با امضای تفاهم نامه موسسه خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نور و موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران (نیماد) افق جدیدی در حمایت از طرح های ملی تحقیقاتی مرتبط با سرطان شکل گیرد و فرصت مهمی در این زمینه ایجاد شود.

به گزارش «نیماد» بر اساس تفاهم نامه امضا شده «مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران» ) نیماد) و «مؤسسه غیردولتی خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان   نور» طرفین بر تلاش برای بهره گیری از توانمندی های مادی و معنوی، هم افزایی و گسترش همکاری های مشترک در حل مشکلات علمی- تحقیقاتی  طرح های تحقیقاتی مرتبط با سرطان توافق کردند.

اجرای پروژه های تحقیقاتی- کاربردی مورد نیاز تا مرحله تبیین دانش فنی، حمایت و توانمندسازی پژوهشگران و فناوران با استفاده از پتانسیل های موجود، ارائه سمینارها، دوره های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت،  راه اندازی، تکمیل و تجهیز مراکز آموزشی و پژوهشی مورد نیاز، تدوین و تالیف اسناد و مدارک علمی و تبادل آنها، انجام داوری، نظارت و بررسی نتایج پروژه های تحقیقاتی در داخل و خارج از کشور، برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت به منظور ارتقای توان علمی کارشناسان و محققان،  هدایت و حمایت از پایان نامه‌های تحصیلی به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در راستای نیازهای تحقیقاتی کشور و منطبق با موضوع فعالیت موسسه خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان نور،  انجام همکاری های علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی در زمینه‌های مرتبط با اهداف و برنامه های طرفین و ترویج فرهنگ امر خیر، انجام امور مطالعاتی و امکانسنجی مورد نیاز، همکاری مشترک در جهت توسعه تحقیق و پژوهش و ایجاد بستر مناسب برای خلق ایده‌های جدید از جمله توافقات طرفین در این تفاهمنامه است.

موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران در این تفاهم نامه، متعهد به ارائه طرح های مصوب نیماد با موضوع سرطان به موسسه خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان «نور» جهت سرمایه گذاری این موسسه،  تهیه مستمر عناوین تحقیقاتی مورد نیاز این موسسه توسط مؤسسه نیماد، بهره گیری از توانایی های مؤسسه خیریه جهت اجرای فعالیت های مشترک یا اختصاصی پژوهشی،  انتشار مقالات علمی حاصل از نتایج پروژه‌های تحقیقاتی مصوب با نام مشترک مؤسسه نیماد و مؤسسه خیریه، راه‌اندازی، تکمیل و بهره‌برداری از مراکز تحقیقاتی مرتبط ، برگزاری دوره‌های آموزشی پیشنهادی مصوب موسسه خیریه نور، کمک در تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در مناطق مورد توافق طرفین است.

همچنین بررسی پروژه‌های تحقیقاتی پیشنهادی مؤسسه نیماد ، عقد قرارداد جهت اجرای موارد مورد توافق و تأمین منابع مالی مورد نیاز و پشتیبانی از سمینارها، کنفرانسها، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی علمی نیز از جمله تعهدات موسسه غیردولتی خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان است .

بر اساس این گزارش، موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران ، تا کنون و طی ۶ فراخوان (تیر ۹۴ تا اردیبهشت ۹۸) ،  با اختصاص  74 گرنت با اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد و ۲۶۵میلیون تومان و ۱۰۸ گرنت پژوهشگر فرهیخته  با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان ، از طرح‌های مصوب کمیته‌های هفتگانه نیماد با موضوع  سرطان حمایت کرده است.

از مجموع  ۷۴  گرنت  مصوب نیماد با موضوع سرطان  ،  ۳۵ گرنت (۲۰ گرنت اصلی، ۱۳ گرنت پژوهشگر جوان و ۲ گرنت مقاله برتر)  مربوط به  کمیته خون‌شناسی و سرطان ،  ۱۴ گرنت (۸ گرنت اصلی، ۵ گرنت پژوهشگر جوان و ۱ گرنت مقاله برتر) کمیته کشف و ارزیابی داروها ، ۱۴ گرنت (۳ گرنت اصلی، ۱۰ گرنت پژوهشگر جوان و ۱ گرنت مقاله برتر)  کمیته فناوری و نوآوری در علوم پزشکی ،  ۹ گرنت (۵ گرنت اصلی و ۲ گرنت پژوهشگر جوان) کمیته آسیب‌شناسی، ژنتیک و سلول‌های بنیادی و ۲ گرنت اصلی نیز در کمیته بیماری‌های غیرواگیر بوده است.

اسکرول به بالا
Scroll to Top