وبینار سرطان و سبک زندگی سایت

برگزاری وبینار “سرطان و سبک زندگی” توسط موسسه خیریه نور

وبینار “سرطان و سبک زندگی” با هدف آگاهی بخشی عمومی در خصوص سرطان با حضور متخصصین مجرب مرتبط با سرطان در موضوعات سرطان شناسی، پیشگیری، تغذیه و روانشناسی، در روز سه‌شنبه مورخ ۱۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ به صورت پخش زنده از طریق سایت آپارات و صفحه موسسه خیریه نور در اینستاگرام برگزار شد که با استقبال عالی مخاطبین و همراهان موسسه خیریه نور و علاقمندان به سلامت فرد و خانواده مواجه شد.

در این وبینار ابتدا آقای دکتر محمد فرانوش، فوق تخصص خون و انکولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، ضمن ارائه توضیحات در خصوص راههای پیشگیری، عوامل محیطی خطرزا و موثر بر ایجاد و رشد سرطان را برشمردند. طبق گفته این استاد دانشگاه، قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر نور خورشید، بخصوص در ساعات خاص، از جمله مواردی است که احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد و با پرهیز از این کار، به میزان قابل توجهی میتوان از ابتلا به این سرطان جلوگیری کرد‌. ایشان همچنین تنفس در هوای آلوده، مصرف آب آلوده به انواع مواد شیمیایی و فلزات سنگین (بیش از محدوده استاندارد)، مصرف کودهای شیمیایی غیر استاندارد در حوزه کشاورزی و نیز قرارگیری در مجاورت پست های فشار قوی را از عوامل محیطی موثر در ایجاد انواع سرطان برشمردند و اصلاح استانداردها و نظارت دقیق بر اجرای آن را از مهم ترین اقدامات دولت ها و تصمیم گیران به منظور کنترل و کاهش نرخ سرطان دانستند.

در ادامه آقای دکتر آرش جنابیان، فوق تخصص سرطان شناسی بالینی به ارائه توضیحاتی در خصوص  سرطان  در خصوص چیستی، دلایل و چگونگی شکل‌گیری سرطان و همچنین پیش‌بینی میزان ابتلا به سرطان در آینده پرداختند.
طبق توضیحات ایشان سرطان مجموعه ای از بیماری هاست که اشتراک همه آنها رشد و بقا نامنظم و کنترل نشده بخشی از بدن است که این امر فعالیت طبیعی ارگان یا ارگانهای درگیر را مختل می‌کند. طبق آمار جهانی، سالانه حدود ۱۳ میلیون نفر درگیر سرطان می شوند. ایشان ضمن اشاره به وجود علایم اختصاصی و عمومی انواع سرطان و نام بردن از برخی علائم، عنوان کردند که به محض بروز علائم، لازم است برای اطمینان و انجام اقدامات تشخیصی به پزشک متخصص مراجعه شود چرا که با تشخیص و اقدام در مراحل اولیه بیماری ضمن امکان ارائه خدمات درمانی با کیفیت بهتر به بیمار، شانس موفقیت بسیار بالاتر خواهد بود.
دکتر جنابیان افزود: هم فرد و هم اجتماع مسئولیتهایی در قبال کنترل سرطان داشته و هر دو نسبت به هم وظایفی دارند. در جایگاه فرد داشتن زندگی سالم و پرنشاط و دور از استرس و نیز پرهیز از انواع آلودگی ها از جمله دخانیات و غذای ناسالم از مهمترین ها هستند. مصرف انواع دخانیات از جمله سیگار و قلیان در ایجاد بسیاری از انواع سرطان شامل سرطان سر و گردن، مجاری تنفسی، ریه، دستگاه ادراری، دستگاه تناسلی و دستگاه گوارش نقش دارد. در خصوص جامعه نیز ضمن اینکه واقع بینی در خصوص سرطان و ارائه آمار صحیح از الزامات است، برداشتن قدمهای درست در سطح کلان و تصمیم گیر برای پیشگیری از ابتلای شهروندان از جمله وظایف اصلی جامعه در قبال کنترل سرطان است.

در ادامه برنامه خانم دکتر عجمی متخصص علوم تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به بیان نکات مهم و تاثیر گذار تغذیه بر پیشگیری و درمان سرطان پرداختند. ایشان افزودند: داشتن فعالیت بدنی کافی و وزن مناسب از شاخص های مهم بوده و هر چه مدتچاقی و اضافه وزن فرد بیشتر باشد احتمال ابتلا به سرطانهای ناشی از چاقی افزایش می یابد. بنابر گزارش انستیتو جهانی تحقیقات سرطان، حدود یک چهارم تا یک سوم از سرطان ها ناشی از غذای ناسالم، کم تحرکی و اضافه وزن است. به گفته این متخصص علوم تغذیه غذاهای فرآوری شده به لحاظ ترکیبات تشدید کننده ریسک ابتلا به سرطان هستند. همچنین مصرف کمتر گوشت قرمز و غذاهای چرب و استفاده بیشتر از سبزیجات و دانه ها و غلات بخصوص غلات سبوس دار در برنامه غذایی و نیز مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها در سلامت ما و پیشگیری از ایجاد سلولهای سرطانی نقش مهمی دارد.

در پایان نیز آقای دکتر مالک میر هاشمی متخصص روانشناسی به بررسی مباحث روان‌شناختی سرطان و چگونگی روبرو شدن با سرطان و آسیب‌شناسی استرس پرداختند. همچنین ایشان توضیحاتی در خصوص نحوه تعامل و برخورد با یک بیمار مبتلا به سرطان ارائه دادند.


اسکرول به بالا
Scroll to Top