دکتر نگار معشوری

غربال و پیشگیری از سرطان پستان

دکتر نگار معشوری
متخصص جراحی عمومی، فلوشیپ جراحی پستان

در این ویدئو خانم دکتر نگار معشوری در خصوص سرطان پستان پیشگیری و غربالگری صحبت می کنند.


 

متن سخنان خانم دکتر نگار معشوری:

سلام من دکتر نگار مشعوری هستم. فلوشیپ جراحی پستان و سفیر سلامت موسسه خیریه نور. ماه اکتبر ماه آگاهی از سرطان پستان و اطلاع رسانی درباره‌ی این سرطان هست. سرطان پستان شایع‌ترین سرطان بین خانمها در سراسر دنیا و از جمله ایران هست. سال گذشته تقریبا ۱۷ هزار مورد جدید سرطان پستان داشتیم و میزان ابتلا به این سرطان هر سال افزایش پیدا میکنه.

خوشبختانه سرطان پستان روشهای خیلی خوبی برای تشخیص زودرس داره که به ما کمک میکنه بیماری رو در مراحل خیلی اولیه و زمانی که کاملا قابل درمان هست تشخیص بدیم و درمانهایی که لازمه رو براش انجام بدیم. علامتهای سرطان پستان مجموعه‌ای از علائم هستن که اگر خانمهای محترم
و در مواردی حتی آقایون -چون در مواردی این بیماری در آقایون هم وجود داره – با اون آشنا باشن میتونن هر موقع این علائم رو مشاهده کردن به پزشک مراجعه کنن. تا اقدامات تشخیصی و درمانی لازم براشون انجام بشه.

شایعترین علامتی که در این بیماری وجود داره احساس یک توده در پستان هست. اگر خانم ها هر توده‌ای در سینه شون احساس میکنن و یا احساس سفتی ای که جدید هست، حتما به متخصص مراجعه کنن. خیلی وقتها سرطان پستان با همین لمس توده تشخیص داده میشه.

مساله‌ی دیگه تغییراتی هست که در پوست پستان و پوست هاله و نوک پستان دیده میشه. بصورت فرو رفتگی. بصورت پوسته پوسته شدن هاله یا نوک پستان. اینها هم میتونه در مواردی نشان دهنده‌ی سرطان پستان باشه.

مساله‌ی دیگه ایجاد زخم‌هایی در پوست پستان هست. زخمهایی که خوب نمیشن و مدتیه که روی پوست پستان دیده میشه. و همچنین غده‌هایی که گاهی در زیربغل گاهی ممکنه لمس بشن. در محلی که غده‌های لنفاوی قرار گرفتن و گاهی ممکنه سرطان پستان اون منطقه رو هم درگیر بکنه.

مساله‌ی بعدی ترشحاتی هست که از نوک پستان وجود داره. خیلی وقتها خیلی ترشحات در خانمها دیده میشه که معمولا هم جای نگرانی نداره. مثل ترشحات سفیدرنگ، که به ویژه بعد از زمان شیردهی در خانم‌ها نمود پیدا میکنه. ولی انواعی از ترشحات نوک سینه هستن که خیلی برای ما مهمن، بویژه اگر ترشح خونی باشه. یا اینکه بیرنگ و مثل آب باشه. اگر ترشح خود به خود میاد، از یک سمت میاد، اینها ترشحاتی هستن که برای ما خیلی حائز اهمیت هستن. اگر چنین مواردی رو خانمها در خودشون مشاهده کردن، حتما باید به پزشک مراجعه بکنن.

مساله‌ی دیگه درد سینه هست. درد سینه به طور کلی در اکثر مواقع علت نگران کننده ای نداره و تعداد زیادی بیماریهای خوش‌خیم سینه میتونن این درد رو ایجاد بکنن. ولی گاهی اوقات اگر درد سینه یک طرفه باشه و محدود به یک منطقه‌ی خاصی از سینه باشه، میتونه نشان دهنده‌ی سرطان پستان باشه و نیاز هست که بررسی بشه.

علامت آخری هم که وجود داره تورم پوست سینه هست. چیزی که شاید شنیده باشید که بهش میگن حالت پوست پرتقالی. در واقع اون ورم پوست پستان هست. اگر چنین مساله‌ای رو هم خانمها مشاهده کردن، بهتره که به پزشک مراجعه کنن.

نکته‌ی خیلی مهم اینه که سرطان پستان در خیلی از موارد، بخصوص در مراحل ابتدایی، بدون علامته. ما روشهای غربالگری و چکاپ داریم برای پیدا کردن مواردی از سرطان پستان که هنوز علامتدار نشده. شایع‌ترین روشی که باهاش آشنا هستید ماموگرافی هست که در خانمهای بالای چهل سال انجام میشه.
خیلی توصیه میشه که روشهای غربالگری مربوط به هر سنی به طور مرتب انجام بشه تا سرطان پستان در مراحل بسیار ابتدایی وقتی به راحتی قابل درمانه شناسایی بشه و درمان کامل برای بیمار انجام بشه.

پیمایش به بالا
Scroll to Top