دکتر پرهام حلیمی اصل

تومور مثانه و تشخیص آن

دکتر پرهام حلیمی اصل
متخصص اورولوژی

در این ویدئو آقای دکتر پرهام حلیمی اصل متخصص اورولوژی توضیحاتی را درخصوص تومور مثانه، آزمایش های سالیانه و راه های تشخیص آن، و تاثیر مصرف سیگار بر به وجود آمدن تومور مثانه جهت آگاهی شما عزیزان بیان می کنند.


  

متن سخنان آقای دکتر پرهام حلیمی اصل:

بنام خدا دکتر پرهام حلیمی اصل هستم متخصص اورولوژی و شاغل در بیمارستان جم و با تشکر از موسسه خیریه نور. در این ویدئو می خواهیم در رابطه با تومور مثانه صحبت کنیم.

تومور مثانه یکی از تومورهای شایعی هست که در سیستم اورولوژی وجود دارد.  که باعث یک سری علائم توی بیماران میشود که بایستی توجه بکنیم به این علائم تا زودتر به تشخیص و درمان برسیم. علائم این بیماری بیشتر به شکل خونریزی داخل ادرار هست و نکته مهمش این است که این خونریزی بدون درد هست. وقتی که بدون درده فرد معمولا یک روز بیدار می شود و می بیند ادرارش خونیه و چون بدون درد هست معمولاً توجهی نمیکند بهش خود به خود هم بعضی وقتا خوب میشه. یعنی فرد فکر می کنه که نکنه مثلا‍ً دارویی یا غذایی خورده این اتفاق افتاده بعد از یکی دو هفته معلوم نیست مشخص نیست یکبار دیگه دوباره خون تو ادرار بوجود می آید. چون دوباره بدون درد و سوزش و ناراحتی هست بنابراین فرد باز هم ممکن است که بی توجه باشه.

این نکته خیلی مهمی هست که باید بدانیم که خون در داخل ادرار مخصوصا بدون درد و علامت دیگه مثل سوزش و تکرر ادرار خیلی خیلی مهم هست. در این رابطه من می خواستم که توجهتون رو جلب کنم.

وقتی که فرد در واقع خون داخل ادارش می بینه در واقع بایستی که مراجعه بکند به پزشک. پزشک معمولا‍ آزمایش ادرار و سونوگرافی برای فرد  درخواست می کند و توی این سونوگرافی و آزمایش تقریبا تکلیف مشخص هست. توی آزمایش ادرار معمولا خون دیده می شود اگر عفونتی اضافه شده باشد ممکن است سوزش ادراری هم در واقع به علامت بیمار افزوده بشه و با سونو گرافی یه توده هایی را ممکن است داخل مثانه  فرد را ببینند و در واقع تشخیص بر اون اساس داده میشه. پزشک دستور سیستوسکوپی می دهد که برن داخل مثانه را کامل ببیند.

یه کاری مثل آندوسکوپی هست که در واقع میرن داخل ومسیر ادراری از مجرا پروستات و مثانه دیده می شود و اگر توده ای آنجا باشد تراش داده می شود و تومور از بین می رود.

مهمترین قضیه که در رابطه با سرطان مثانه هست چیزی هست که در واقع اگر ما از این جلوگیری کنیم. بایستی که بدانیم چه فاکتورهایی مستعد میکند فرد را به سرطان مثانه. مهمترین فاکتور سیگار هست –سیگار، الکل، مواد نفتی، سرو کار داشتن با مواد رنگرزی. این جورچیزها فرد را مستعد می کنند به و جود آمدن این تومور و حتی بعد از اینکه این تومور به وجود میاد اگر فرد سیگار کشیدن را ادامه بدهد احتمال عود این تومور را خیلی خیلی بیشتر می کند. مواد مخد و سیگار در راس این عود بیماری هستند که خیلی خیلی مهمند.

درمان به شکل جراحی، معمولاً بسته انجام می شود، اگر به موقع تشخیص داده شود. اگر در مواد پیشرفته باشد ممکن است که فرد کلاً مثانه اش را ازدست بدهد یعنی مجبور شویم کل مثانه را برداریم.

بنابراین در مراحل ابتدایی اگر فرد مراجعه داشته باشد به راحتی با آندو سکوپ می شود رفت داخل مثانه و تومور را تراشید و کف تومور را کاملا‍ سوزاند که دوباره رشدش اتفاق نیوفته و نکته مهمتر این است که بیمار دو باره پیگیری بکند. یعنی هر چند گاهی بیمار بر اساس صلاحدید پزشک سونوگرافی و آزمایش را انجام بدهند که ببینند رشد مجدد تومور وجود نداشته باشد.

یک نکته مهم  دیگه اینه  که بعضی از افراد به همین شکل می روند به سونوگرافی و سونوگرافی انجام می دهند و سونوگرافی را می آورند ما می بینیم یه تومور داخل مثانه وجود دارد. بعضی وقتا هم بی علامت هست یعنی همیشه اینجوری نیست که فرد علامت اشته باشد و خونریزی داخل ادرار داشته باشد ، سوزش داشته باشد یا علامت دیگری داشته باشد.

بنابراین چک آپ هایی که برای فرد توی سنین مختلف  معمولاً ما توصیه می کنیم که فرد حتما یه سونوگرافی را به صورت پایه 30-40 سال به بالا حتما داشته باشد که اگر خدایی نکرده مشکل باشد در ابتدای کار تشخیص داده شود. پس آزمایشات سالیانه و یک سونوگرافی بیسیک خیلی خیلی خوب هست.

پیمایش به بالا
Scroll to Top