تغذیه و اثر آن در درمان سرطان و پیشگیری از بروز آن

بنفشه بهزادپور
مربی تغذیه

در این ویدئو خانم بنفشه بهزار پور مربی تغذیه، در خصوص تغذیه و اثر آن در درمان سرطان و پیشگیری از بروز آن صحبت می کنند.


 

متن سخنان خانم بنفشه بهزادپور:

به نام خدا. دوستان عزیزم سلام. بنفشه‌ بهزادپور هستم . متخصص تغذیه. امروز در مورد تغذیه و اثر اون در درمان و پیشگیری از سرطان بحث می کنیم.

در درمان سرطان نقش تغذیه بسیار مهمه. چون میتونه روند بهبود بیماری رو برای شما تسریع کنه. دوستانی که سرطان دارن، باید وعده‌های اصلی رو داشته باشن. مثل صبحانه، ناهار، شام. و میان وعده های مناسبی با نوع بیماریشون بخورن. صبحانه بیماران سرطانی معمولا باید سرشار از پروتیین، غلات، فیبر و میوه باشه. میوه و سبزیجات تازه. حالا بر حسب سلیقه و این که بیماران در شرایط شیمی درمانی میتونن چه سبزیجات و میوه‌هایی مصرف کنن.

نقش ویتامین ها هم در درمان سرطان خیلی میتونه موثر باشه. به خاطر این که ویتامینها باعث کاهش التهاب در درون بدن شما میشن و باز هم روند بهبود بیماری رو تسریع میکنن. یکی از مهمترین ویتامین هایی که در درمان سرطان باید سطحش رو در بدن بالا نگه دارید ویتامین دی هست. یعنی شما باید غذاهایی رو مصرف کنید که سرشار از ویتامین دی هست. مثل لبنیات، شیر و ماست. البته شاید برخی از بیماران معده‌شون خیلی نتونه شیر و لاکتوزش رو تحمل کنه. در این موارد ما ماست رو بیشتر ترجیح میدیم. غلات رو حتما استفاده کنن. حبوبات. توی آبمیوه‌ها آب پرتقال ویتامین دی بیشتری داره که روند بهبود بیماری رو تسریع میبخشه.

در مورد فیبرها. فیبرها در درمان سرطان خیلی نقش مهمی دارن. شما حتما باید غذاهایی رو استفاده کنید که فیبر در اون زیاده. مثل نون هایی که رنگ قهوه‌ای دارن و سرشار از سبوس هستن. سبوس باعث میشه که دستگاه گوارش شما بهتر کار کنه و انواع ویتامین ها و مواد معدنی رو به بدن شما برسونه.

بیمارانی که شیمی درمانی میشن، خصوصا شیمی درمانی تزریقی، اکثرا باکتری‌های مفید روده‌شون کاهش پیدا میکنه و این باعث میشه که دچار اسهال یا یبوست بشن. بیمارانی که یبوست دارن معمولا باید فیبر زیاد استفاده کنن. حالا این فیبر میتونه شامل میوه و سبزی باشه میتونه شامل حبوبات باشه. مثل لوبیا. عدس. که سرشار از فیبر هستن. و این که نونهایی که آرد سفید دارن مطلقا استفاده نشه. نون‌هایی که آرد‌های سبوس دار دارن، آردهای قهوه‌ای دارن، برای بهبود عملکرد دستکاه گوارش میتونه مفید باشه.

بیمارانی که دچار اسهال میشن سعی کنن از لبنیاتی که پروبیوتیک هست، مثل ماستهایی که مواد پروبیوتیک بهشون اضافه میکنن مثل ماست کفیر. که خودش یکی از بهترین پروبیوتیک‌های طبیعیه. اون رو استفاده کنن. موادی که سرشار از سدیم هستن. ما آب معدنی‌هایی داریم که یه سری املاح بهش اضافه شده که ورزشکارها معمولا از اونها استفاده میکنن. اگر دچار اسهال شدید حتما از اونها استفاده کنید. و آب گوشت ساده. آب گوشتی که بهش ادویه اضافه نشده باشه. میتونه در درمان بیماری اسهال مفید باشه. چون بیمارانی که اسهال دارن قند بدنشون ممکنه پایین بیاد، از موز و نون‌های سوخاری حاوی سبوس میتونن استفاده بیشتری داشته باشن و اینها باعث میشه بیماریشون زودتر بهبود پیدا کنه و روند شیمی درمانی رو راحتتر کنه.

یکی دیگه از معضلاتی که بیماران در طی شیمی درمانی دارن، حس چشایی‌شون هست. معمولا حس چشایی رو از دست میدن یا یک سری از بیماران به ما میگن که دهنمون مزه‌ی آهن میده. شما باید تنوعی از مواد غذایی رو داشته باشید. ممکنه مواد غذایی که قبلا استفاده میکردید براتون خوشایند نباشه الان. حتما به مواد غذاییتون مقدار کمی آبلیمو اضافه کنید. یا سرکه. که طعم رو تغییر بده. یا این که طعم‌های جدید رو امتحان کنید. این خیلی میتونه براتون مفید باشه و بهتون کمک کنه.

بیمارانی رو داریم که بعد از رادیوتراپی یا شیمی درمانی گلوشون دچار التهاب میشه این افراد میتونن از سوپ استفاده کنن. سوپ‌هایی که مخصوص شیمی درمانی هست. ما بهشون میگیم سوپ‌های شیمی درمانی که آب مرغ و گوشت حتما توش هست و سبزیجاتی که حاوی آنتی اکسیدان زیاد هست. مثل کرفس که خودتون میتونید اضافه بکنید . نخود فرنگی میتونید به سوپتون اضافه کنید. سیب‌زمینی. هویج. و اینها رو بیشتر به حالت پوره دربیارید که هم مغذی باشه هم باعث بشه که راحتتر اینها رو قورت بدید و التهاب گلو راحتتر برطرف بشه.

از معضلات دیگه که بیمارانی که شیمی درمانی میشن ازش شکایت دارن خستگی بعد از شیمی درمانیه. معمولا بعد از شیمی درمانی بدن دچار یه ضعف عمومی میشه. بخاطر همین من توصیه میکنم که شب قبل از نشاسته‌های دیرهضم استفاده کنید. مثل پاستاهایی که حاوی سبوس هستن. نه پاستاهای سفید. پاستاهای قهوه‌ای رو به همراه سبزیجات قبل از شیمی درمانی مصرف بکنید و از مصرف گوشت‌های خیلی چرب، فست فود و نوشابه جلوگیری کنید. غذاهای سالم بخورید و در طی مرحله‌ی شیمی درمانی حتما آب بخورید و بعد از شیمی درمانی هم آبمیوه‌های طبیعی و آب سبزیجات طبیعی استفاده کنید. که هم آب بدنتون تامین بشه هم املاح بدنتون. هم چون این داروها وقتی به بدن میرسه ممکنه شما دچار حالت تهوع بشید. مخصوصا بعد از پروسه شیمی درمانی.

من همیشه به بیماران توصیه میکنم که از زنجبیل استفاده کنن. زنجبیل تازه رو اگر بتونن حدالمقدور دم بکنن و بهش مقدار کمی عسل اضافه کنن و این رو جرعه جرعه بنوشن میتونه خیلی در کاهش حالت تهوع بهشون کمک کنه. پروتیین های ساده هم مصرف بکنن معمولا بعد از شیمی درمانی. گوشت‌های چرب نباشه. گوشت‌هایی باشه که کمترین چربی رو داشته باشه. مثل گوشت بوقلمون. گوشت مرغ . بهش ترجیحا برای این که حالت بهتری داشته باشه مقداری آب لیمو و اندکی ادویه اضافه کنید. مخصوصا زردچوبه اضافه بشه. چون زردچوبه خاصیت آنتی اکسیدانی خیلی بالایی داره و طعم گوشت و مرغ رو میتونه برای شما بهتر کنه. و همچنین تخم مرغ. تخم مرغ بهترین پروتیینیه که میتونه خستگی بعد از شیمی درمانی رو برای شما یکم راحتتر بکنه. کمتر احساس خستگی بکنید و مواد مغذی رو به بدنتون برسونه.

برای همه‌ی بیماران عزیز آرزوی سلامتی دارم و انشالله در جلسات بعد بحث رو به همین شکل ادامه میدیم.

پیمایش به بالا
Scroll to Top