دکتر مهرداد بهلولی

جراحی هایپک چیست؟

دکتر مهرداد بهلولی
متخصص جراح عمومی، جراح سرطان و لاپاراسکوپی

آقای دکتر مهرداد بهلولی جراح و عضو هیئت مدیره بیمارستان جم تهران در این ویدیو به ارائه توضیحاتی پیرامون جراحی هایپک می‌پردازند.


 

متن سخنان آقای دکتر مهرداد بهلولی:

من دکتر مهرداد بهلولی هستم متخصص جراحی عمومی و جراحی هایپک و بیمارانی که کاندید جراحی هایپک هستند برای شما صحبت می کنم در سال 1390 در آمریکا در ایالت واشنگتن یک آقایی به نام پروفسور شوگر بیکر با توجه به اینکه مریض هایی را می دید که این بیماران تومورهایشان به داخل حفره شکم پخش هستند وهیچ نوع درمانی ندارند تصمیم گرفت که یک نوع جراحی جدید به نام سایتو ریداکشن و هایپک را راه اندازی کرد و شروع به جراحی این بیماران نمودو به مرور زمان با توجه به نتایجی که گرفته شد تعداد این بیماران بیشتر شد و تعداد مراکزی که این نوع بیماران را جراحی می کردند بیشتر شد و امروز رسیدیم به جاییکه جراحی سایتو ریداکشن و هایپک یکی از جراحی های مهمم در عرصه جراحی عمومی و جراحی سرطان شدند تا سال های گذشته در تمام کشورها و همین کشور خودمان ایران معمولاً به این بیماران با این مرحله از وسعت بیماری مراجعه کرده بودند گفته میشد هیچ درمانی برای بیماری شما نیست و آنها را به خانه هایشان می فرستادند و با مسکن و خالی کردن آسیت حفره شکمی و متاسفانه دچار مرگ تدریجی میشدند.

با افزایش تعداد مراکزی که جراحی هایپک انجام می دهند و پیشرفت علم ما تعداد از این بیماران را می توانیم نجات دهیم و زندگیشان را به آنها برگردانیم یک تعدادی هم افزایش طول عمر بدهیم.

حالا چند سوال مطرح می شود:

1) اینکه جراحی هایپک اصلا چی هست؟ جراحی هایپک یک جراحی بسیار پیچیده هست که در حین این نوع جراحی ما تمام توده هایی را که در داخل شکم به دلیل سرطان به وجود آمدند طی یک پروسه هفت تا هشت ساعت ما اینها رو بر میداریم و بعد از خاتمه عمل جراحی به خاطر آن دسته از سلول هایی که با چشم دیده نمی شوند و بعداً باعث عود سرطان خواهند شد با یک دستگاه مخصوص به نام دستگاه هایپک به مدت 90 دقیقه و با دما 42 تا 44 درجه سانتی گراد داخل حفره شکم رو شیمی درمانی می کنیم این باعث می شود سلول هایی که زنده ماندند و بعداً ممکن باعث ایجاد سرطان شوند اینها هم از بین بروند و یا سرعت رشد شان کمتر شود.

2) سوال بعدی این هست که آیا هر بیماری را می توانیم اینکار ار انجام دهیم ؟ خیر هر بیماری را نمی توانیم جراحی هایپک برایش انجام دهیم اول اینکه باید جزو گروهی باشند که سرطان دستگاه گوارش معده، روده بزرگ، رکتوم یا سرطان آپاندیس، سرطان اولیه سفاق و یا سرطان تخمدان داشته باشند و بعضی سرطان ها مثل سرطان پانکراس و سرطان های و سارکوم های حفره شکم هم این عمل جراحی انجام میشود ولی هنوز به اون مرحله ای که توی تمام نقاط دنیا بشود انجام داد نرسیده است و هنوز در مرحله آزمایش هست این نوع تومورها . جدا از اینکه بیمار باید جزو یکی از این گرو ه های سرطانی باشد، نکته مهم این است که سرطان به جز حفره شکم به هیچ نقطه ای در بدن سرایت نکرده باشد یعنی اگر بیمار متاستاز ریه یا استخوان یا مغزداشته باشد ، این عمل را نمی توان روش انجام داد.

    3) یک نکته بسیار مهمتر این هست که بیماران با این عمل جراحی طول عمرشان افزایش پیدا می کند و بعضی از بیماران هم کاملاً بهبود می یابند .
    از حدود 5/4 سال پیش ما داریم ای عمل را در بیمارستان جم انجام می دهیم الان یکی از مراکز مورد اطمینان و تایید انجمن جهانی هستیم و بالای 600 بیمار در این مدت تو این بیمارستان به دلیل سرطان های پیشرفته شکم جراحی شدند توی یک مرکز دیگر در شیراز هم همکارانمون دارنداین عمل را انجام می دهند. امیداواریم مراکز بیشتری در کشور این عمل را انجام دهند چون تعداد این بیماران زیاد هست و واقعا نیاز به درمان و کمک ما دارند.

    اسکرول به بالا
    Scroll to Top